Vedení knihy úrazů v elektronické podobě
Publikováno: 2. 12. 2021
Dotaz:
V práci vedeme knihu úrazů pouze v elektronické podobě (v počítači). Je to dostatečně průkazné i pro orgány inspekce práce? V jaké právní legislativě najdu ke knize úrazů bližší informace?
Odpověď:
Co se týče samotné problematiky evidence v knize úrazů, tak je v této záležitosti stěžejní ust. § 105 odst. 2 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“): „Zaměstnavatel je povinen vést v knize úrazů evidenci o všech úrazech, i když jimi nebyla způsobena pracovní neschopnost nebo byla způsobena pracovní neschopnost nepřesahující 3 kalendářní dny.“
Pokud se zaměříme na výše uvedenou citaci ze zákoníku práce, tak dle ust. § 2 odst. 1 nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, ve znění pozdějších (dále jen „nařízení vlády č. 201/2010 Sb.“), vede zaměstnavatel evidenci o úrazech v knize úrazů v elektronické nebo listinné podobě.
Z ust. § 105 odst. 2 zákoníku práce tak vyplývá, že v knize úrazů vede zaměstnavatel evidenci o všech úrazech, tj. o úrazech (obecně řečeno „nepracovních“) a pracovních úrazů. V případě prvního uvedení se tak může např. jednat o úraz v podobě drobného poranění prstu říznutím o list papíru, který však nemusí být zaměstnavatelem zároveň vyhodnocen jako pracovní úraz.
Pro doplnění je opět nutné zdůraznit, že rozhodnutí o uznání či neuznání pracovního úrazu je zcela v kompetenci zaměstnavatele úrazem postiženého zaměstnance. V případě, že dojde ke sporu a nedohodne se zaměstnanec se zaměstnavatelem o uznání pracovního úrazu, pak je dále možné řešit tuto záležitost pouze soudní cestou. Orgány inspekce práce nemohou do této záležitosti zasahovat a měnit rozhodnutí zaměstnavatele o uznání či neuznání pracovního úrazu.
Pokud bychom se navrátili k prováděcímu právnímu předpisu, tj. nařízení vlády č. 201/2010 Sb., tak jeho ust. § 2 odst. 1, mimo již zmíněné, uvádí, co má evidence obsahovat za údaje. Zde je na místě uvést, že nastavené údaje jsou jak pro potřeby úrazů, tak i pracovních úrazů.
I vzhledem k uvedenému je pro orgány inspekce práce dostatečně průkazná elektronická evidence knihy úrazů, a to za předpokladu, pokud je vedena v souladu s výše uvedenou právní legislativou. Zároveň je nutno zdůraznit, že v problematice pracovních úrazů zaměstnavateli z již uvedené právní legislativy vyplývají i další povinnosti.