Skladování a regály na pracovišti

Skladování a regály na pracovišti

Publikováno: 3. 12. 2021

Dotaz:

Jak je to s označením regálů? Jaké povinné informace na nich musí být uvedeny? Jak je to s termíny kontrol regálů apod.? Mám jako zaměstnavatel několik menších skladů s regály, kde skladuji různé zboží a nerad bych dostal pokutu za to, že jsem je správně neoznačil apod. Můžete mi poskytnout bližší informace?

 

Odpověď:

Na úvod tak uvádíme, že dle ust. § 2 odst. 1 písm. a) zákona č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (dále jen „zákon č. 309/2006 Sb.“) je zaměstnavatel povinen zajistit, aby pracoviště byla prostorově a konstrukčně uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro zaměstnance z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci odpovídaly bezpečnostním a hygienickým požadavkům na pracovní prostředí a pracoviště, aby prostory určené pro práci měly stanovené rozměry a povrch a byly vybaveny pro činnosti zde vykonávané. V případě naplnění povinnosti ze strany zaměstnavatele k vybavenosti pracoviště pro činnosti zde vykonávané můžeme do této kategorie zařadit i samotné označení štítky na regály, které se na pracovišti nacházejí.

 

Bližší požadavky na pracoviště a pracovní prostředí tak uvádí prováděcí právní předpis k zákonu č. 309/2006 Sb., který vyplývá právě z jeho ust. § 2. Konkrétně se tak jedná o nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí (dále jen „nařízení vlády č. 101/2005 Sb.“).

 

Zároveň je nutno zdůraznit, že kromě zákonných povinností, které zaměstnavatelům vyplývají ze zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“) a zákona č. 309/2006 Sb., jenž jsou stěžejními právními předpisy k problematice bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, jsou další, rozšířené, informace uvedeny v jednotlivých prováděcích právních předpisech z nich vyplývajících. Případně jsou ještě specifikovány v konkrétních normách.

 

Ve výše uvedeném nařízení vlády č. 101/2005 Sb. se problematikou skladování a manipulace s materiálem a břemeny, zahrnující i plnění zákonných povinností zaměstnavatele k regálům, zabývá bod 10. v jeho příloze. Ovšem příloha nařízení vlády č. 101/2005 Sb. v sobě zahrnuje i další body a požadavky na pracoviště, mezi které patří např. stabilita a mechanická odolnost staveb, elektrické instalace, průmyslové rozvody, potrubní systémy, vedení a sítě, únikové cesty a východy, střechy, příčky, stěny a stropy, podlahy včetně dveří a vrat, pracoviště s výskytem prachu a škodlivin v pracovním ovzduší, dopravní komunikace, nebezpečný prostor, nakládací a vykládací rampy, pracoviště pro výrobu, opravy a údržbu dopravních prostředků, poskytování první pomoci, venkovní pracoviště, sklad pohonných hmot, hořlavých kapalin a tuhých maziv, nízkotlaká kotelna. Z možného výčtu povinností je nutné zohlednit jejich naplnění dle konkrétních podmínek na Vašem pracovišti.

 

Dle ust. § 3 odst. 3 písm. d) nařízení vlády č. 101/2005 Sb.: „Podmínkou k uvedení pracoviště, včetně výrobních a pracovních prostředků, do provozu a používání je, že odpovídají požadavkům stanoveným ve zvláštních právních předpisech a požadavkům tohoto nařízení. Před uvedením pracoviště do provozu a používání je nutné zajistit náležité a bezpečné upevnění technického vybavení pracoviště a výrobních a pracovních prostředků a zařízení a jejich částí tak, aby nemohlo dojít k jejich nežádoucímu (nechtěnému) pohybu.“ Z toho vyplývá, že i regály na pracovišti musí být zajištěny proti nechtěnému pohybu.

 

Dále také dle ust. § 3 odst. 4 písm. a) nařízení vlády č. 101/2005 Sb.: „Zaměstnavatel při plnění zákonné povinnosti zajistí stanovení termínů, lhůt a rozsahu kontrol, zkoušek, revizí, termínů údržby, oprav a rekonstrukce technického vybavení pracoviště, včetně pracovních a výrobních prostředků a zařízení, s ohledem na jejich provedení, doporučení výrobce a způsob používání, požadavky na pracoviště, rizikové faktory způsobující zhoršení technického stavu pracovních a výrobních prostředků a zařízení a v souladu s výsledky předcházejících kontrol, zkoušek či revizí, po dobu provozu a používání pracoviště.“ Plnění povinností se tak vztahuje i na regály. Zároveň dle ust. § 3 odst. 4 písm. b) nařízení vlády č. 101/2005 Sb. zaměstnavatel také zajistí dodržování termínů a lhůt pro provádění činností uvedených v písmenu a) a určí osobu, jejíž povinností je zajistit jejich provádění. To znamená, že zaměstnavatel určí osobu, která zajistí kontroly regálů na pracovišti.

 

Co se týče kontrol regálů, coby používaných technických zařízení zaměstnavatele, je jeho povinností dle ust. § 4 odst. 1 písm. c) zákona č. 309/2006 Sb.: „Zaměstnavatel je povinen zajistit, aby stroje, technická zařízení, dopravní prostředky a nářadí byly z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci vhodné pro práci, při které budou používány. Stroje, technická zařízení, dopravní prostředky a nářadí musí být pravidelně a řádně udržovány, kontrolovány a revidovány.“ Bližší povinnosti k termínům kontrol jsou pak uvedeny v prováděcím právním předpisu, tj. nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí (dále jen „nařízení vlády č. 378/2001 Sb.“), jenž vyplývá z ust. § 4 zákona č. 309/2006 Sb. Dle ust. § 4 odst. 2 nařízení vlády č. 378/2001 Sb.: „Zařízení musí být vybaveno provozní dokumentací. Následná kontrola musí být prováděna nejméně jednou za 12 měsíců v rozsahu stanoveném místním provozním bezpečnostním předpisem, nestanoví-li zvláštní právní předpis, popřípadě průvodní dokumentace nebo normové hodnoty rozsah a četnost následných kontrol jinak.“

 

Tím pádem regály na pracovišti zaměstnavatele musí být kontrolovány nejméně jednou za 12 měsíců. Pokud ovšem si zaměstnavatel určí častější termín kontrol, např. vyplývající i z průvodní dokumentace (návodu výrobce pro montáž regálu), není tato možnost vyloučena. Zároveň by měl zaměstnavatel o těchto provedených kontrolách vést dokumentaci, kterou by prokazatelně doložil plnění si dané povinností i vůči kontrolním orgánům.

 

Co se týče označení regálů, tak se zpětně odkazujeme na bod 10. přílohy k nařízení vlády č. 101/2005 Sb. Dle bodu 10.1 přílohy k nařízení vlády č. 101/2005 Sb.: „Ve skladech a jiných prostorech určených ke skladování musí být na dobře viditelných místech umístěny tabulky určující maximální přípustnou nosnost podlahy. Pokud se tam volně skladují sypké materiály, musí být trvale výrazně označena maximální skladovací výška sypkého materiálu nad podlahou. Ruční ukládání do regálů ve výšce nad 1,8 m musí být prováděno z bezpečných pracovních zařízení (například žebřík, schůdky, pojízdné schody, manipulační plošina). Zaměstnavatel zajistí, aby nebyly nadměrně zatěžovány části staveb a stavebních konstrukcí manipulovaným materiálem, pokud není prokázána dostatečná nosnost částí staveb a stavebních konstrukcí.“ Na uvedené žebříky, schůdky, manipulační plošiny apod. se také vztahuje povinnost zaměstnavatele u nich provádět kontroly, případně i revize. Pokud jsou zaměstnanci zaměstnavatele uvedená zařízení používána, musí být daní zaměstnanci s jejich používáním proškoleni (teoreticky, někdy je vhodné i prakticky), a to nejčastěji v rámci provedeného školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (dále jen „školení BOZP“). To zahrnuje např. seznámení se s návodem výrobcem zařízení, případně již uvedený prakticky nácvik, a to nejčastěji u složitějšího zařízení na vlastní ovládání. Zároveň je nutno dodat, že dle ust. § 103 odst. 3 zákoníku práce si zaměstnavatel sám určuje obsah a četnost školení BOZP.

 

Bod č. 10.2 přílohy k nařízení vlády č. 101/2005 Sb. také hovoří o tom, že: „Rozměry a druh manipulačních jednotek a způsob jejich bezpečného zakládání do regálu musí odpovídat požadavkům uvedeným v průvodní dokumentaci regálu. Regály musí být trvale označeny štítky s uvedením největší nosnosti buňky a nejvyššího počtu buněk ve sloupci. Manipulační jednotky, materiál a předměty musí být skladovány a stohovány tak, aby se i při ukládání, manipulaci nebo odebírání nemohly sesunout.“

 

Výše tedy nalezneme povinné informace, které štítky na jednotlivých regálech umístěných na pracovištích zaměstnavatele musí obsahovat. Pokud samotné štítky obsahují informace navíc, např. inventární čísla regálů pro rychlejší orientaci v seznamu regálů zaměstnavatele (nejčastěji u větších skladů či logistických center), uvedená právní legislativa je výslovně nezakazuje. Největší nosnosti u zakoupených regálů lze tak nejčastěji nalézt v návodu od výrobce, a to v podobě nosnosti regálů.

 

Za zmínku také stojí bod č. 10.3 přílohy k nařízení vlády č. 101/2005 Sb.: „Šířka uliček mezi regály a stohy musí odpovídat zvláštnímu právnímu předpisu a způsobu ukládání manipulačních jednotek. Ulička musí být trvale volná a nesmí být zužována a zastavována překážkami. Šířka uličky pro průjezd manipulačních vozíků musí být alespoň o 0,4 m větší než největší šířka manipulačních vozíků nebo nákladů a během manipulace musí být vymezen manipulační prostor se zákazem vstupu nepovoleným osobám.“

 

Uvedený bod tak reaguje na to, že na pracovišti, kde se nacházejí regály, nejčastěji sklad, se také pohybuje obsluha manipulačních vozíků, kde kromě ručních vozíků, mohou být používány i motorové manipulační vozíky. Z tohoto důvodu je nutné ze strany zaměstnavatele dbát na průchodnost uliček u regálů a zajištění šířky uliček. Bod č. 10.4 přílohy k nařízení vlády č. 101/2005 Sb. také uvádí: „Trvale používané skladovací plochy musí být rovné, odvodněné, zpevněné a označené značkami se zákazem vstupu nepovolaným osobám a upravené s ohledem na povahu skladovaných manipulačních jednotek a materiálu a se zřetelem na požadavky na požární ochranu.“

 

Na závěr sdělujeme, že se z naší strany nejedná o výčet všech povinností zaměstnavatele v dané problematice. V případě problematiky skladování také odkazujeme na ČSN 26 9030 Manipulační jednotky - Zásady pro tvorbu, bezpečnou manipulace a skladování (bod 4.6 Regály). Dále je v uvedené normě stěžejní bod 4.1.1. Ten uvádí, že pro každý sklad musí být zpracován „Místní řád skladu“ (vycházející obvykle z projektu bezpečné manipulace ve skladu), ten musí obsahovat např. odpovědnou osobu za provoz skladu, údržbu, opravy a prohlídky skladovacích zařízení a prostředků, stanovení termínů prohlídek a kontrol skladovacích zařízení a prostředků, vyhrazení provozních a neprovozních ploch skladu, schématický půdorysný plán skladu a další. „Místní řád skladu“ tak musí být vypracován pro každý sklad u zaměstnavatele zvlášť, tj. jak pro jednotlivé vnitřní sklady, tak i vnější sklady. Mezi další normy můžeme uvést ČSN 26 9505 Regály. Názvosloví a rozdělení; ČSN 26 9004 Manipulační jednotky. Názvosloví. Pro používání zařízení lze dále uvést např. ČSN 26 8805 Manipulační vozíky s vlastním pohonem - Provoz, údržba, opravy a technické kontroly a další.
Menu