Používání OOPP mimo pracovní dobu
Publikováno: 2. 12. 2021
Dotaz:
Zaměstnavateli vadí, že v pracovním oděvu (montérkách) jezdím domů a nenechávám ho ve skříňce na šatně firmy. Vadí mu prý to, že v montérkách pak mohu doma na zahradě něco dělat, a tak je rychleji zničím. Může mě nutit k tomu, abych je nechával v práci?
Odpověď:
Povinnosti zaměstnavatele při poskytování osobních ochranných pracovních prostředků (dále jen „OOPP“) jsou stanoveny v ust. § 104 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“) a dále pak v prováděcím právním předpisu k tomuto ust. § zákoníku práce, tj. v nařízení vlády č. 390/2021 Sb., o bližších podmínkách poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků (dále jen „nařízení vlády č. 390/2021 Sb.“).
V prostředí, v němž oděv podléhá při práci mimořádnému opotřebení nebo znečištění nebo plní ochrannou funkci, přísluší zaměstnanci od zaměstnavatele jako OOPP též pracovní oděv, tj. např. montérky (ust. § 104 odst. 2 zákoníku práce).
Zákoník práce dále uvádí, že zaměstnavatel je povinen udržovat OOPP v použitelném stavu a kontrolovat jejich používání. OOPP náleží zaměstnanci bezplatně podle vlastního seznamu zpracovaného na základě vyhodnocení rizik a konkrétních podmínek práce (ust. § 104 odst. 4 a 5 zákoníku práce). Způsob, podmínky a dobu používání OOPP stanoví zaměstnavatel ve svém vnitřním předpise (ust. § 3 odst. 4 nařízení vlády č. 390/2021 Sb.), se kterým musí být zaměstnanci seznámeni.
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že zaměstnavatel poskytuje pracovní oděv (montérky) na své náklady. Je povinen kontrolovat jeho používání, a jelikož se jedná o jeho majetek, může požadovat, abyste pracovní oděv (montérky) nosil pouze v pracovní době, nikoliv při cestě ze zaměstnání anebo pro práci na Vaší zahradě apod.