Nevhodné OOPP při práci
Publikováno: 2. 12. 2021
Dotaz:
Pracuji jako pečovatelka v domově pro seniory, ve kterém také přicházím do styku s tělními tekutinami klientů této pobytové sociální služby. Zaměstnavatel nám pro tuhle pracovní činnost pořizuje pracovní rukavice Ambulex VINYL, které nejsou dle informací od výrobce na jeho internetových stránkách pro tuhle činnost vhodné. Můžu odmítnout výkon pracovní činnosti u zaměstnavatele kvůli nevyhovujícím pracovním pomůckám? Mohu po něm požadovat nákup vhodnějšího typu pracovních rukavic?
Odpověď:
Na úvod je nutné uvést, že dle ust. § 104 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“), není-li možné rizika odstranit nebo dostatečně omezit prostředky kolektivní ochrany nebo opatřeními v oblasti organizace práce, je zaměstnavatel povinen poskytnout zaměstnancům osobní ochranné pracovní prostředky (dále jen „OOPP“). Právě OOPP jsou ochranné prostředky, které musí chránit zaměstnance před riziky, nesmí ohrožovat jejich zdraví, nesmí bránit při výkonu práce a musí splňovat požadavky stanovené zvláštním právním předpisem.
V této souvislosti lze navázat na ust. § 104 odst. 5 zákoníku práce, že OOPP, mycí, čisticí a dezinfekční prostředky, případně ochranné nápoje, přísluší zaměstnanci od zaměstnavatele bezplatně podle vlastního seznamu zpracovaného na základě vyhodnocení rizik a konkrétních podmínek práce.
Z uvedeného tak vyplývá, že pokud Vámi uvedené pracovní rukavice Ambulex VINYL jsou OOPP, tak byly zaměstnancům zaměstnavatelem přiděleny na základě vyhodnocených rizik vyplývajících z konkrétních podmínek práce.
Zároveň tak musí zaměstnavatel zhodnotit i použití těchto rukavic dle návodu výrobce (Matopat), konkrétně tak pro: „diagnostické nebo léčebné zákroky.“ Dále také i z pohledu: „S ohledem na své složení a vlastnosti jsou doporučovány pro zákroky s nízkým rizikem infekce, při nichž nedochází ke kontaktu s tělními tekutinami, krví a chemickými prostředky.“ Výrobce tak uvádí pouze doporučení, kdy je na zaměstnavateli vlastní zvážení k jejich poskytnutí coby OOPP.
Pokud je tak učiněno, musí být dodržena podmínka toho, aby OOPP zaměstnance chránilo při riziky. V této souvislosti s odkazem na ust. § 3 odst. 1 písm. a) nařízení vlády č. 390/2021 Sb., o bližších podmínkách poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků, musí být OOPP po dobu používání účinný proti vyskytujícím se rizikům a jeho používání nesmí představovat další riziko.
Samozřejmě, že zákoník práce uvádí povinnosti zaměstnavatele, ale také práva a povinnosti zaměstnanců. Dle ust. § 106 odst. 2 zákoníku práce: „Zaměstnanec je oprávněn odmítnout výkon práce, o níž má důvodně za to, že bezprostředně a závažným způsobem ohrožuje jeho život nebo zdraví, popřípadě život nebo zdraví jiných fyzických osob; takové odmítnutí není možné posuzovat jako nesplnění povinnosti zaměstnance."