Všechny články

Všechny články


Shrnutí - jak zákon upravuje pracovněprávní vztahy zaměstnanců a zaměstnavatelů postižených povodněmi

V souvislosti s mimořádnou povodňovou situací jsme pro vás připravili stručné shrnutí zákonných úprav pracovněprávních vztahů zaměstnanců a zaměstnavatelů postižených povodněmi.

Zjistit více

18. 9. 2024

Pracovní úrazovost v České republice

Pracovní úrazovost v České republice v roce 2023 Příloha ke zprávě o pracovní úrazovosti v ČR v roce 2023 – rozšiřující a doplňující analytická studie VÚBP Pracovní úrazovost v České republice v roce 2022 Příloha ke zprávě o pracovní úrazovosti v ČR v roce 2022 – rozšiřující a doplňující analytická studie VÚBP Pracovní úrazovost v České republice v roce 2021 Příloha ke zprávě o pracovní úrazovosti v ČR v roce 2021 – rozšiřující a doplňující analytická studie VÚBP Pracovní úrazovost v České republice v roce 2020 Příloha ke zprávě o pracovní úrazovosti v ČR v roce 2020 – rozšiřující a doplňující analytická studie VÚBP Pracovní úrazovost v České republice v roce 2019 Příloha ke zprávě o pracovní úrazovosti v ČR v roce 2019 – rozšiřující a doplňující analytická studie VÚBP Pracovní úrazovost v České republice v roce 2018 Pracovní úrazovost v České republice v roce 2017 Pracovní úrazovost v České republice v roce 2016 Pracovní úrazovost v České republice v roce 2015 Pracovní úrazovost v České republice v roce 2014 Pracovní úrazovost v České republice v roce 2013 Pracovní úrazovost v České republice v roce 2012

Zjistit více

13. 3. 2021

Kazuistika č. 5: Pedagogická činnost jako výkon nelegální práce

V tomto pravidelném seriálu vám chceme ukazovat na příkladech z naší kontrolní praxe, upravených za účelem větší názornosti a samozřejmě dostatečně anonymizovaných, jak došlo k haváriím či porušením zákonných povinností v oblasti bezpečnosti práce, bezpečného provozu vyhrazených technických zařízení, v pracovněprávní oblasti či v oblasti zaměstnanosti. Identifikujeme si, jak k tomu došlo, co bylo příčinou, a ukážeme si, co dělat, abyste se podobných situací v budoucnu vyvarovali. Budeme rádi, když si z našich kazuistik vezmete ponaučení a pokud přispějeme k tomu, že tímto způsobem zabráníme i třeba jen jedné havárii na pracovišti, těžkému pracovnímu úrazu či závažnému porušení zákona, tak tato naše činnost bude mít smysl.

Zjistit více

11. 9. 2024

Zdravotní průkaz pro výkon práce

Zjistit více

1. 12. 2021

Provozní deníky v elektronický verzi

Zjistit více

9. 9. 2024

Vedení SÚIP

Jméno a přijmení Funkce Telefon Mobil Ing. Martin Melecký generální inspektor  +420 950 179 101 +420 776 639 765 Ing. Jiří Macíček náměstek generálního inspektora profesní životopis +420 950 179 151 +420 602 522 594 Ing. Rudolf Chamráth vedoucí Kanceláře generálního inspektora +420 950 179 110 +420 724 249 555 Ing. Pavla Volovecká vedoucí Úseku ekonomicko-správního +420 950 179 121 +420 734 393 967 Mgr. Ing. Alžběta Kellnerová vedoucí Úseku právního +420 950 179 131 +420 777 467 683 Ing. Ondřej Varta, Ph.D. vedoucí Úseku inspekce BOZP a VTZ +420 950 179 141 +420 777 354 908 Mgr. Dalimila Solnická vedoucí Úseku inspekce PPV +420 950 179 172 +420 777 467 685 Ing. Michal Kubík vedoucí Úseku inspekce zaměstnanosti +420 950 179 151 +420 731 663 806 Ing. Martin Duda vedoucí Úseku informatiky +420 950 179 160 +420 776 761 765 Mgr. Blanka Matějková interní auditorka +420 950 179 103    

Zjistit více

2. 3. 2021

Nová úprava ručení dodavatele za mzdové nároky zaměstnanců subdodavatele od 1. 1. 2024

Novela zákoníku práce od 1. 1. 2024 přinesla novou úpravu ručení dodavatele za mzdové nároky zaměstnanců subdodavatele, a to konkrétně v ustanovení § 324a. Dodavatel je nyní odpovědný za mzdy, platy a odměny zaměstnanců subdodavatele v rozsahu, v němž se podíleli na smluvním plnění pro dodavatele. Tato odpovědnost se vztahuje až do výše minimální mzdy. Pro účely těchto ustanovení se za dodavatele považuje stavební podnikatel podle §14d stavebního zákona, který při provádění stavby, změně nebo údržbě dokončené stavby anebo při odstraňování stavby zajišťuje plnění prostřednictvím poddodavatele. Za poddodavatele se považuje též agentura práce, která pro provádění činností podle věty druhé k dodavateli jako uživateli dočasně přidělila své zaměstnance.

Zjistit více

1. 8. 2024

Odměna z dohody o provedení práce

Zjistit více

29. 10. 2012

Mzda nebo náhradní volno za práci přesčas

Zjistit více

9. 11. 2012

Mzda s přihlédnutím k případné práci přesčas

Zjistit více

19. 6. 2012

Minimální mzda, doplatek do výše minimální mzdy

Zjistit více

23. 4. 2015

Změny v zákoníku práce

Novela zákoníku práce (zákon č. 230/2024 Sb.), která zavádí od 1. 8. 2024 mj. nový mechanismus pro valorizaci minimální mzdy (viz níže), přináší i další úpravy. Zakotvuje se tzv. samorozvrhování pracovní doby zaměstnancem, ruší se povinnost zaměstnavatele sestavovat plán dovolených. Je upravena možnost sjednat odměnu z dohody s přihlédnutím k případné noční práci, práci ve ztíženém pracovním prostředí nebo práci v sobotu a v neděli. Zvyšuje se limit pro osobní příplatek až na 100 % platového tarifu nejvyššího platového stupně v platové třídě, do které je zaměstnanec zařazen. Dochází k úpravě v oblasti subdodavatelské odpovědnosti ve stavebnictví a k úpravám pro zaměstnance ve zdravotnictví (viz níže). Ruší se tzv. stop výdělek při výpočtu náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání atd.

Zjistit více

21. 8. 2024

Změny v oblasti zdravotnictví

Srpnová novela zákoníku práce přináší i změny pro zaměstnance ve zdravotnictví. Zaměstnanci zdravotnických zařízení s nepřetržitým provozem, budou moci sloužit celodenní 24hodinové směny, budou pak mít nárok na příplatek ve výši nejméně pětiny průměrného hodinového výdělku za každou odslouženou hodinu, pokud budou sloužit více než 12 hodin. Zdravotníci nyní můžou sloužit 24hodinové služby, podle loňské právní úpravy však může směna trvat nejvýše 12 hodin, na ni naváže případně přesčasová práce. Nově bude příplatek za tuto práci ze zákona představovat nejméně 20 % průměrného hodinového výdělku u zaměstnanců odměňovaných mzdou a u zaměstnanců odměňovaných platem pevně 20 %. Příplatek mají dostávat i zaměstnanci pracující na dohodu. Změnu autoři novely zdůvodnili tím, že při nepřetržitém zajištění zdravotnických služeb vzniká potřeba práce nad rámec maximální délky směny 12 hodin systematicky. Tato práce není nahodilá a výjimečná a nesplňuje tak znaky práce přesčas, uvedli tvůrci úpravy.

Zjistit více

21. 8. 2024

Ručení dodavatele (stavebního podnikatele) za mzdové nároky zaměstnanců poddodavatele a vydávání potvrzení podle § 324a odst. 9 zákoníku práce

V souvislosti se zavedením ručení dodavatele (stavebního podnikatele) za mzdové nároky zaměstnanců jeho subdodavatele podle § 324a zákoníku práce vydává Státní úřad inspekce práce jedno z potvrzení podle § 324a odst. 9.

Zjistit více

25. 1. 2024

Informační letáky

V této rubrice naleznete elektronické verze informačních materiálů orientovaných na oblast pracovněprávní a další problematiku související s činností orgánů inspekce práce. Uvedené informační materiály Státní úřad inspekce práce vydává v tištěné podobě a jako takové jsou fyzicky k dispozici na pracovištích inspekce práce. Konkrétní informační materiály jsou platné vzhledem k datu vydání uvedenému v tiráži. Dle potřeby jsou průběžně aktualizovány.

Zjistit více

2. 3. 2021

Pracovní stroje s přídavným příslušenstvím

Zjistit více

9. 8. 2024

Kontrola pojistného ventilu u parního kotle

Zjistit více

9. 8. 2024

Státní úřad inspekce práce letos zrealizoval přes 10 tisíc kontrol a uložil pokuty v celkové výši téměř 254 milionů korun

Opava – Za první pololetí letošního roku uskutečnily orgány inspekce práce u zaměstnavatelů celkem 10 006 kontrol. Z tohoto počtu se 4 304 kontrol zaměřilo na dodržování bezpečnosti práce na pracovištích a bezpečný provoz vyhrazených technických zařízení, na odhalování nelegálního zaměstnávání směřovalo 3 486 kontrol, 1 833 kontrol se věnovalo dodržování pracovních vztahů a podmínek, a na oblast zaměstnanosti bylo zaměřeno 383 kontrol. Porušení právních předpisů bylo oblastními inspektoráty práce zjištěno u více než 50 procent ze všech dokončených kontrol.

Zjistit více

31. 7. 2024

Oznámení vyslání od 7-2024

název společnosti   stát, v němž je usazen adresu sídla zaměstnavatele daňové identifikační číslo, a nemá-li přiděleno, číslo registrace v členském státě usazení jméno a příjmení vyslaného zaměstnance datum narození vyslaného zaměstnance typ a číslo průkazu totožnosti vyslaného zaměstnance státní příslušnost vyslaného zaměstnance údaj, zda zaměstnavatel vyslal svého zaměstnance: k právnické nebo fyzické osobě na základě smlouvy s touto právnickou nebo fyzickou osobou k výkonu práce na území České republiky k plnění úkolů vyplývajících z této smlouvy jako obchodní korporace s umístěním na území členských států Evropské unie z této obchodní korporace do odštěpného závodu s umístěním na území České republiky, k níž tento odštěpný závod náleží, nebo jako obchodní korporace se sídlem na území České republiky, jež je vůči obchodní korporaci se sídlem na území České republiky ovládající nebo ovládanou osobou anebo jsou obě tyto obchodní korporace ovládány stejnou ovládající osobou, jako agentura práce dočasně přidělil svého zaměstnance uživateli se sídlem nebo vykonávajícího činnost na území některého členského státu Evropské unie na základě ujednání v pracovní smlouvě nebo dohodě o pracovní činnosti datum zahájení vyslání datum předpokládaného ukončení vyslání případně odůvodněné prodloužení vyslaní nad 12 měsíců  povahu poskytované služby nebo klasifikaci ekonomické činnosti, název příjemce služby, označení, zda se jedná o právnickou nebo fyzickou osobu, adresu sídla nebo bydliště příjemce služby, daňové identifikační číslo a není-li přiděleno, identifikační číslo, adresu pracoviště vyslaného zaměstnance, je-li odlišné od adresy sídla příjemce služby. kopii dokladů prokazujících existenci pracovněprávního vztahu vyslaného zaměstnance a je-li v jiném než českém nebo slovenském jazyce, též překlad tohoto dokladu do českého jazyka.

Zjistit více

17. 7. 2024

Změny při oznámení vyslání

Pokud vysílající zaměstnavatel zašle od 1. července oznámení o zahájení vyslání pouze na příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce ČR, má se za to, že nesplnil oznamovací povinnost. Platná budou pouze ta oznámení, která budou podána prostřednictvím nového registračního portálu.

Zjistit více

10. 6. 2024

Menu