Všechny články

Všechny články


Osvěta a prevence tvoří důležitou součást aktivit inspekce práce

Kontrolní a poradenská činnost je jen jedním z pilířů činnosti Státního úřadu inspekce práce. Stejně významnou roli hraje osvěta a prevence – nejenom v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP), ale i dalších oblastech jako jsou pracovněprávní vztahy či dodržování ustanovení zákona o zaměstnanosti, kdy každá iniciativa může přinést zásadní přínos. I proto naši zástupci aktivně vystupují na nejrůznějších konferencích, seminářích a diskuzních fórech, aby sdíleli zkušenosti z kontrolní praxe, upozorňovali na nejčastější rizika a představovali osvědčené postupy, které pomáhají předcházet pracovním úrazům, porušování zákonných povinností i dalším problémům na trhu práce. Aktivní účast na těchto akcích je pro nás cestou, jak zvyšovat povědomí odborné i laické veřejnosti a podporovat kulturu bezpečnosti a férových pracovních podmínek.

Zjistit více

16. 12. 2025

Změna základní sazby zahraničního stravného pro rok 2026

Základní sazby zahraničního stravného v cizí měně pro rok 2026 jsou stanoveny v příloze vyhlášky č. 489/2025 ze dne 20.11. 2025 o stanovení výše základních sazeb zahraničního stravného pro rok 2026.

Zjistit více

16. 12. 2025

Informace o minimální mzdě od 1. ledna 2026

Od 1. ledna 2026 se minimální mzda zvýší o 1 600 korun na 22 400 korun měsíčně. Odpovídající hodinová sazba při stanovené týdenní pracovní době 40 hodin bude činit 134,40 Kč. Zvýšení vychází z valorizačního mechanismu, který byl zakotven do zákoníku práce v roce 2024 a který zajišťuje, aby byl vývoj minimální mzdy předvídatelný a transparentní viz odkaz. 

Zjistit více

16. 12. 2025

Právní předpisy

Nejdůležitější předpisy, podle nichž Státní úřad inspekce práce jedná a rozhoduje, a které stanovují právo žádat informace a povinnost poskytovat informace veřejnosti, jsou zejména:

Zjistit více

16. 2. 2024

Povinně zveřejňované informace

Státní úřad inspekce práce

Zjistit více

2. 3. 2021

Co se změní na povinném hlášení pracovních úrazů od 1. ledna 2026

Za účelem omezení administrativní zátěže, zvýšení přehlednosti pro zaměstnavatele a sjednocení nahlašovaných údajů dojde od 1. 1. 2026 k digitalizaci hlášení pracovních úrazů.

Zjistit více

21. 11. 2025

Oznámení o možnosti převzít písemnost - Kriegler

Zjistit více

15. 12. 2025

Výběrové řízení: inspektor BOZP (hutnictví a strojírenství) Oblastního inspektorátu práce pro Jihomoravský kraj a Zlínský kraj - VŘ 53140

Generální inspektor Státního úřadu inspekce práce vyhlašuje podle ust. § 24 odst. 6 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o státní službě“), výběrové řízení na služební místo inspektor BOZP (hutnictví a strojírenství) Oblastního inspektorátu práce pro Jihomoravský kraj a Zlínský kraj (ID SM 09411011).

Zjistit více

15. 12. 2025

Výběrové řízení: inspektor BOZP (zemědělství a potravinářství) Oblastního inspektorátu práce pro Jihomoravský kraj a Zlínský kraj - VŘ 53139

Generální inspektor Státního úřadu inspekce práce vyhlašuje podle ust. § 24 odst. 6 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o státní službě“), výběrové řízení na služební místo inspektor BOZP (zemědělství a potravinářství) Oblastního inspektorátu práce pro Jihomoravský kraj a Zlínský kraj (ID SM 09411113).

Zjistit více

15. 12. 2025

Výběrové řízení: inspektor BOZP (stavebnictví) Oblastního inspektorátu práce pro Moravskoslezský kraj a Olomoucký kraj - VŘ 53138

VŘ 53Generální inspektor Státního úřadu inspekce práce vyhlašuje podle ust. § 24 odst. 6 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o státní službě“), výběrové řízení na služební místo inspektor BOZP (stavebnictví) Oblastního inspektorátu práce pro Moravskoslezský kraj a Olomoucký kraj (ID SM 10421002).

Zjistit více

15. 12. 2025

Srovnatelné podmínky při agenturním zaměstnávání

Zásady hodnocení srovnatelných pracovních a mzdových podmínek dočasně přiděleného zaměstnance a srovnatelného zaměstnance uživatele, které jsou uvedeny v Metodickém pokynu generálního inspektora č. 5/2025, naleznete ZDE.

Zjistit více

19. 11. 2025

Pracovní úrazy hrozí zaměstnancům nejčastěji v pondělí ráno

Opava – Státní úřad inspekce práce každoročně eviduje v informačním systému přibližně 36 tisíc pracovních úrazů s pracovní neschopností přesahujících 3 dny. Nejvíce takových pracovních úrazů se zpravidla přihodí během prvního pracovního dne v týdnu, tedy v pondělí. Druhým rizikovým dnem je úterý a počty pracovních úrazů klesají v průběhu týdne.

Zjistit více

3. 12. 2025

Informace k pracovním úrazům

 

Zjistit více

16. 6. 2021

Úřední deska Státního úřadu inspekce práce

Adresa elektronické podatelny: epodatelna@suip.cz

Zjistit více

2. 3. 2021

Projektové dokumentace

Oblastní inspektoráty práce (dále jen „OIP") jsou z hlediska stavebního řízení dotčené orgány v rozsahu ust. § 5 odst. 1 písm. h) zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o inspekci práce") a vyjadřují se k vybraným projektovým dokumentacím staveb určených pro užívání ve veřejném zájmu nebo jako pracoviště fyzických osob, zda splňují požadavky právních předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení.

Zjistit více

23. 7. 2021

Výběrové řízení: právník Oblastního inspektorátu práce pro Moravskoslezský kraj a Olomoucký kraj - VŘ 23

Státní úřad inspekce práce Oblastní inspektorát práce pro Moravskoslezský kraj a Olomoucký kraj vyhlašuje výběrové řízení na obsazení pracovního místa právník (ID SM 10301102) VŘ 23/2025

Zjistit více

2. 12. 2025

Výběrové řízení: právník Oblastního inspektorátu práce pro Moravskoslezský kraj a Olomoucký kraj - VŘ 22

Státní úřad inspekce práce Oblastní inspektorát práce pro Moravskoslezský kraj a Olomoucký kraj vyhlašuje výběrové řízení na obsazení pracovního místa právník (ID SM 10301109) VŘ 22/2025

Zjistit více

2. 12. 2025

Kazuistika č. 7: Sledování zaměstnanců na pracovišti

V tomto pravidelném seriálu vám chceme ukazovat na příkladech z naší kontrolní praxe, upravených za účelem větší názornosti a samozřejmě dostatečně anonymizovaných, jak došlo k haváriím či porušením zákonných povinností v oblasti bezpečnosti práce, bezpečného provozu vyhrazených technických zařízení, v pracovněprávní oblasti či v oblasti zaměstnanosti. Identifikujeme si, jak k tomu došlo, co bylo příčinou, a ukážeme si, co dělat, abyste se podobných situací v budoucnu vyvarovali. Budeme rádi, když si z našich kazuistik vezmete ponaučení a pokud přispějeme k tomu, že tímto způsobem zabráníme i třeba jen jedné havárii na pracovišti, těžkému pracovnímu úrazu či závažnému porušení zákona, tak tato naše činnost bude mít smysl.

Zjistit více

14. 2. 2025

Nabídka nepotřebného majetku č. j. 19468_8.20_25

Zjistit více

27. 11. 2025

Pracovní úrazovost v České republice

Zprávu o pracovní úrazovosti v České republice (dále také jen „ČR“) zpracovává od roku 2025 Výzkumný institut práce a sociálních věcí, v. v. i.  Zpráva o pracovní úrazovosti v ČR je vypracována na základě statistických dat z informačního systému Státního úřadu inspekce práce a údajů poskytnutých Českým báňským úřadem.

Zjistit více

14. 11. 2025

Menu