Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví...
Dne 13. 5. 2020 vydalo Ministerstvo zdravotnictví ČR Mimořádné opatření, které upravuje platnost čestného prohlášení nahrazujícího posouzení zdravotní způsobilosti osoby...
18. 5. 2020
ZDE naleznete veškeré informace v souvislosti s aktuální situací na území Ukrajiny, jak pro nově příchozí občany Ukrajiny, tak ty, kteří již žijí na území České republiky a již mají určitý typ pobytového oprávnění.
ТУТ ви знайдете всю інформацію щодо поточної ситуації на території України, як для новоприбулих громадян України, так і тих, хто вже проживає на території Чеської Республіки і вже має певний тип дозволу на перебування.
Dne 13. 5. 2020 vydalo Ministerstvo zdravotnictví ČR Mimořádné opatření, které upravuje platnost čestného prohlášení nahrazujícího posouzení zdravotní způsobilosti osoby...
Dne 13. 5. 2020 vydalo Ministerstvo zdravotnictví ČR Mimořádné opatření, které upravuje platnost čestného prohlášení nahrazujícího posouzení zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání či platnost lékařských posudků o zdravotní způsobilosti k práci po ukončení nouzového stavu. Celý dokument naleznete ke stažení na níže uvedeném odkazu.
18. 5. 2020
Vyhodnocení rizik a vhodných opatření
Vyhodnocení rizik a vhodných opatření
7. 5. 2020
28. duben je dnem, kdy odbory na celém světě tradičně uctívají památku obětí pracovních úrazů, nemocí z povolání a zraněných při práci. Letošní 28. duben je dnem smutku nejen...
28. duben je dnem, kdy odbory na celém světě tradičně uctívají památku obětí pracovních úrazů, nemocí z povolání a zraněných při práci. Letošní 28. duben je dnem smutku nejen pro odbory, ale pro celý svět. Je silným varováním, jak nesmírně důležitá je ochrana zaměstnanců a všech lidí před nemocemi, zejména na pracovišti. Devastující následky koronarovirové pandemie negativně už dnes ovlivňují budoucí statistiky úmrtí v práci. Dnes a denně jsou zdravotníci, záchranáři, hasiči, policisté, učitelé, prodavači, lidé v dopravě, odpadovém a vodním hospodářství, vystaveni pracovním rizikům nákazy, která může mít i fatální následky. Riziko vážných pracovních úrazů a poškození zdraví bude existovat vždy. “Ale právě nyní na příkladu zaměstnanců ve zdravotnictví a sociálních službách, právě kvůli těmto skutečným lidem schovaným za čísly ve statistikách, musíme toto riziko minimalizovat a ideálně smrtelným pracovním úrazům zcela zabránit,” uvedl Rudolf Hahn, ředitel Státního úřadu inspekce práce. Každoročně se v ČR stane kolem 45 000 pracovních úrazů s pracovní neschopností a zhruba stovka zaměstnanců v práci zemře. „V loňském roce zemřelo v ČR při práci 96 zaměstnanců a i když celkový počet smrtelných pracovních úrazů poklesl, k uspokojeni není. Nejde o čísla, ale o lidi, kteří se z práce už nikdy nevrátí ke svým blízkým. Při příležitosti letošního Mezinárodního vzpomínkového dne myslíme s úctou i na ty, kteří zemřeli na koronavirus vlivem svého nasazení na pracovišti. Nikdo by neměl umírat kvůli práci,“ zdůraznila Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS. Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
28. 4. 2020
Úřad práce ČR připravil přehled nejčastějších otázek, včetně odpovědí, které kladou zaměstnavatelé v souvislosti s žádostmi o podporu z programu Antivirus. Dodržení správného...
Úřad práce ČR připravil přehled nejčastějších otázek, včetně odpovědí, které kladou zaměstnavatelé v souvislosti s žádostmi o podporu z programu Antivirus. Dodržení správného postupu a úplnost žádosti jsou přitom zásadní pro hladký průběh jejich vyřízení a získání podpory v co nejkratším čase. Otázky a odpovědi naleznete v dokumentu ke stažení. Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
16. 4. 2020
Kontrolní činnost ze strany orgánů inspekce práce probíhá i v současné době, orgány inspekce práce se však snaží přistupovat k zahajování kontrol s maximální mírou obezřetnosti...
Kontrolní činnost ze strany orgánů inspekce práce probíhá i v současné době, orgány inspekce práce se však snaží přistupovat k zahajování kontrol s maximální mírou obezřetnosti a kontrolami řešit pouze závažné případy nasvědčující úmyslnému porušování pracovněprávních předpisů a naopak nešikanovat zaměstnavatele rutinní kontrolní činností.
3. 4. 2020
Dne 1. dubna 2020 schválila na základě § 120 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů vláda ČR usnesením č. 353 Cílený program k podpoře...
Dne 1. dubna 2020 schválila na základě § 120 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů vláda ČR usnesením č. 353 Cílený program k podpoře zaměstnanosti nazvaný „Antivirus“ (dále jen „Program Antivirus“). Program ochrany zaměstnanosti Antivirus má pomoci firmám ochránit pracovní místa. Stát bude prostřednictvím Úřadu práce ČR kompenzovat firmám vyplacené prostředky. Toto opatření pomůže zaměstnavatelům lépe zvládnout současnou situaci a nebudou tak muset sáhnout k propouštění.
2. 4. 2020
V souvislosti s prevencí šíření koronaviru přijala vláda České republiky celou řadu opatření, které doléhají na české firmy i zaměstnance. Ale ani v této nelehké situaci...
V souvislosti s prevencí šíření koronaviru přijala vláda České republiky celou řadu opatření, které doléhají na české firmy i zaměstnance. Ale ani v této nelehké situaci zaměstnavatelé nemohou porušovat práva zaměstnanců. Proto Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR zveřejnilo tzv. Listinu základních práv zaměstnance během epidemie koronaviru, která obsahuje základní informace a potřebné kontakty. ZDE naleznete odkaz na "Listinu základních práv zaměstnance během epidemie koronaviru" na webových stránkách MPSV Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
31. 3. 2020
Budu nějak krácený na mzdě, pokud pracuji z domu? Pokud budete pracovat z domu, tj. sjednáte si se zaměstnavatelem tzv. home office, náleží Vám plná mzda. Člověk...
Budu nějak krácený na mzdě, pokud pracuji z domu? Pokud budete pracovat z domu, tj. sjednáte si se zaměstnavatelem tzv. home office, náleží Vám plná mzda. Člověk vykonávající práci z domu nemůže však zároveň pobírat náhradu mzdy při karanténě či pracovní neschopnosti (§192, §317 ZP)
27. 3. 2020
MPSV připravilo Pracovněprávní desatero boje s koronavirem – srozumitelný návod na řešení všech situací, které mohou nastat během současných mimořádných opatření. Aktualizováno...
MPSV připravilo Pracovněprávní desatero boje s koronavirem – srozumitelný návod na řešení všech situací, které mohou nastat během současných mimořádných opatření. Aktualizováno k datu 31. 3. 2020.
27. 3. 2020
Dne 18. března 2020 bylo vydáno Usnesení vlády České republiky č. 247, kterým vláda zakázala s účinností od 19. března 2020 od 00:00 hod. všem osobám pohyb a pobyt na všech...
Dne 18. března 2020 bylo vydáno Usnesení vlády České republiky č. 247, kterým vláda zakázala s účinností od 19. března 2020 od 00:00 hod. všem osobám pohyb a pobyt na všech místech mimo bydliště, bez ochranných prostředků dýchacích cest (nos, ústa) jako je respirátor, rouška, ústenka, šátek, šál nebo jiné prostředky, které brání šíření kapének. Dle usnesení vlády vzniká povinnost nosit roušky, popř. jinou ochranu nosu a úst, občanům České republiky, a to i po dobu jejich výkonu práce (pokud místo práce není v místě trvalého bydliště). Usnesení vlády tedy přikazuje, aby občan ochranný prostředek užíval i v práci. Neexistuje zde ale pro zaměstnavatele vyvstávající povinnost vybavit zaměstnance rouškami, či jiným ochranným prostředkem dýchacích cest. Přestupky a pokuty vycházejí ze zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a ze zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů. Nikoli tedy ze zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz23. 3. 2020
V souvislosti s mimořádnými opatřeními souvisejícími s pandemií nemoci COVID-19 uvádíme bližší informace k podmínkám některých způsobů skončení...
V souvislosti s mimořádnými opatřeními souvisejícími s pandemií nemoci COVID-19 uvádíme bližší informace k podmínkám některých způsobů skončení pracovního poměru.
20. 3. 2020
V souvislosti s uzavřením nebo částečným uzavřením provozoven restaurací, sportovišť, wellness center, knihoven a dalších obdobných provozoven, na základě vyhlášeného...
V souvislosti s uzavřením nebo částečným uzavřením provozoven restaurací, sportovišť, wellness center, knihoven a dalších obdobných provozoven, na základě vyhlášeného stavu nouze na území ČR, případně v souvislosti s omezením výroby / provozu vynuceným těmito okolnostmi, může zaměstnavatel vůči svým zaměstnancům (kteří nejsou v dočasné pracovní neschopnosti, karanténě či neošetřují člena rodiny) v mezích následujících informací postupovat takto:
18. 3. 2020
Vláda s účinností ode dne 19. března 2020 od 00:00 hod. mění bod I/3 usnesení vlády ze dne 15. března 2020 č. 214, který nově zní: „3. se platnost povolení k zaměstnání...
Vláda s účinností ode dne 19. března 2020 od 00:00 hod. mění bod I/3 usnesení vlády ze dne 15. března 2020 č. 214, který nově zní: „3. se platnost povolení k zaměstnání podle zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a krátkodobého schengenského víza za účelem zaměstnání, které byly vydány přede dnem vyhlášení tohoto opatření a jejichž platnost uplyne maximálně 60 dnů ode dne skončení nouzového stavu, prodlužuje tak, že skončí uplynutím doby 60 dnů ode dne skončení nouzového stavu; toto opatření platí za podmínky, že zaměstnavatel s cizincem sjedná prodloužení základního pracovněprávního vztahu, na jehož základě bylo příslušné oprávnění vydáno, a to tak, aby tento základní pracovněprávní vztah trval po dobu platnosti oprávnění prodlouženého tímto opatřením,“.
Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
18. 3. 2020
Na základě usnesení vlády ze dne 12. března 2020 č. 199 o přijetí krizového opatření se mj. zakazuje přítomnost veřejnosti v čase mezi 20:00 hod. a 6:00 hod. v provozovnách...
Na základě usnesení vlády ze dne 12. března 2020 č. 199 o přijetí krizového opatření se mj. zakazuje přítomnost veřejnosti v čase mezi 20:00 hod. a 6:00 hod. v provozovnách stravovacích služeb a dále pak v provozovnách poskytovatelů některých služeb bez konkrétního časového omezení (posiloven, umělých i přírodních koupališť, solárií, saun, wellness služeb, hudebních a společenských klubů, zábavních zařízení, veřejných knihoven a galerií). Usnesení vlády je dostupné na: https://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/Opatreni-o-zakazu-poradani-kulturnich--sportovnich-a-dalsich-akci-s-ucasti-nad-30-osob_1.pdf Překážka v práci na straně zaměstnavatele Dojde-li k uzavření pracoviště nebo omezení jeho provozu na určitý čas ve vazbě na výše zmíněné usnesení, v důsledku čehož zaměstnavatel zaměstnanci nebude přidělovat práci, jedná se o tzv. jinou překážku v práci na straně zaměstnavatele ve smyslu § 208 zákoníku práce, po dobu jejíhož trvání zaměstnanci náleží náhrada mzdy/platu ve výši jeho průměrného výdělku. Možnosti pokračujícího výkonu práce Je třeba upozornit, že usnesení vlády automaticky nevede k uzavření provozovny výše uvedených služeb, ale k uzavření přístupu veřejnosti do provozovny samé, což znamená, že v některých případech bude výkon práce nadále možný, případně se zaměstnavatel se zaměstnancem může dohodnout na změně sjednaného druhu práce (na dobu určitou), změně rozvrhu pracovní doby apod. Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
16. 3. 2020
První letošní číslo Zpravodaje Státního úřadu inspekce práce přináší pohled na problematiku bezpečnosti práce v ochranných pásmech elektrických zařízení, souhrnný přehled...
První letošní číslo Zpravodaje Státního úřadu inspekce práce přináší pohled na problematiku bezpečnosti práce v ochranných pásmech elektrických zařízení, souhrnný přehled kontrol nelegálního zaměstnávání za rok 2019 či analýzu stížností podaných na činnost Oblastního inspektorátu práce pro hlavní město Prahu za rok 2019 a jejich vyřizování, a samozřejmě i další zajímavá témata.
12. 3. 2020
V souladu s ust. § 103 odst. 2 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, je zaměstnavatel povinen zajistit zaměstnancům školení o právních...
V souladu s ust. § 103 odst. 2 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, je zaměstnavatel povinen zajistit zaměstnancům školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které doplňují jejich odborné předpoklady a požadavky pro výkon práce, které se týkají jimi vykonávané práce a vztahují se k rizikům, s nimiž může přijít zaměstnanec do styku na pracovišti, na kterém je práce vykonávána, a soustavně vyžadovat a kontrolovat jejich dodržování.
4. 3. 2020
Vhodně nastavená interní komunikace a dobře koordinovaná spolupráce je podmínkou úspěšně fungující organizace. Protože v této oblasti je vždy co zlepšovat, rozhodli jsme se...
Vhodně nastavená interní komunikace a dobře koordinovaná spolupráce je podmínkou úspěšně fungující organizace. Protože v této oblasti je vždy co zlepšovat, rozhodli jsme se uspořádat pro zástupce z oblastních inspektorátů seminář "Týmová komunikace a spolupráce".
5. 2. 2020
Ve dnech 14.–16. ledna 2020 proběhly v prostorách Státního úřadu inspekce práce v Opavě závěrečné inspektorské zkoušky, které úspěšně složilo celkem 15 nových inspektorů z 8...
Ve dnech 14.–16. ledna 2020 proběhly v prostorách Státního úřadu inspekce práce v Opavě závěrečné inspektorské zkoušky, které úspěšně složilo celkem 15 nových inspektorů z 8 oblastních inspektorátů práce. Všichni dostanou osvědčení o absolvování a budou jim vydány inspektorské průkazy. Nejvíce nových inspektorů, celkem 4, posílí Oblastní inspektorát práce pro Jihomoravský kraj a Zlínský kraj se sídlem v Brně.
24. 1. 2020
Tradiční setkání se zaměstnanci Státního úřadu inspekce práce, kteří odpracovali v naší organizaci 20, 25, 30, 35 a 40 let, se uskutečnilo hned v prvním lednovém...
Tradiční setkání se zaměstnanci Státního úřadu inspekce práce, kteří odpracovali v naší organizaci 20, 25, 30, 35 a 40 let, se uskutečnilo hned v prvním lednovém pracovním týdnu. Na pozvání generálního inspektora Mgr. Ing. Rudolfa Hahna přijeli do Opavy zaměstnanci z celkem čtyř oblastních inspektorátů práce – z Plzně, Ústí nad Labem, Brna a Ostravy. Za vedení SÚIP byl přítomen rovněž vedoucí kanceláře generálního inspektora Ing. Rudolf Chamráth. Úvodem setkání poděkoval generální inspektor osobně všem jubilantům za jejich dlouholetou práci, kterou v oblasti inspekce práce vykonali a stále vykonávají, a předal každému z nich malý dárek. Poté dostala prostor neformální diskuze, která mohla pokračovat i během slavnostního oběda, po němž se zaměstnanci rozjeli do svých domovů.
17. 1. 2020
V nejnovějším čísle Zpravodaje Státního úřadu inspekce práce se mimo jiné dočtete o výsledcích kontrol poskytovatelů služby péče o dítě v dětské skupině či zkušenostech z...
V nejnovějším čísle Zpravodaje Státního úřadu inspekce práce se mimo jiné dočtete o výsledcích kontrol poskytovatelů služby péče o dítě v dětské skupině či zkušenostech z kontrol nelegálního zaměstnávání o nových způsobech obcházení zákona o zaměstnanosti. Zaujmout vás rovněž může problematika kvalifikace kompetentních osob v jeřábové dopravě či úskalí kontrol rovného zacházení a zákazu diskriminace u zaměstnavatelů a další témata.
9. 12. 2019