Vybranou agendu inspekce práce je nyní možné vyřídit online, prostřednictvím Portálu inspekce práce, bez nutnosti osobní návštěvy inspektorátu

Vybranou agendu inspekce práce je nyní možné vyřídit online, prostřednictvím Portálu inspekce práce, bez nutnosti osobní návštěvy inspektorátu

Publikováno: 5. 9. 2025

Praha  V závěru měsíce srpna byl v rámci procesu digitalizace agendy Státního úřadu inspekce práce spuštěn Portál inspekce práce, který umožňuje vyřídit vybranou agendu inspekce práce z pohodlí domova, bez nutnosti navštívit nejbližší pobočku. Online lze využít poradenství v pracovněprávních otázkách, je možné takto podat podnět ke kontrole či zažádat o vydání potvrzení o neuložení sankce.

„Portál inspekce práce lidem pomáhá odstranit bariéry – bez nutnosti chodit na úřad si mohou snadno požádat o radu nebo podat podnět ke kontrole. Firmám zároveň ulehčuje administrativu, protože řadu věcí vyřídí online a mají podání přehledně na jednom místě,“ uvedl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Nový Portál inspekce práce usnadňuje komunikaci mezi zaměstnanci, zaměstnavateli a orgány inspekce práce. Vznikl v rámci 2. etapy digitalizace agendy inspekce práce. Vše probíhá online prostřednictvím přehledných formulářů. Občané mohou po přihlášení přes Identitu občana využít naplno všechny funkce portálu:

  • jednat za firmu nebo jiný subjekt, za který má přihlášený oprávnění jednat,
  • požádat o potvrzení o neuložení sankce nebo neporušení předpisů,
  • požádat o radu v rámci bezplatného základního pracovněprávního poradenství,
  • podat podnět ke kontrole pro podezření na porušení pracovněprávních předpisů,
  • spravovat přístup k účtu – přidávat nebo odebírat další uživatele,
  • sledovat stav svých podání – včetně detailů, výzev k doplnění a povinností k vyřízení,
  • dostávat notifikace o nových dokumentech a změnách,
  • mít přehled o všech žádostech a podnětech na jednom místě,
  • doplňovat podání z vlastní iniciativy nebo na základě výzvy.

Portál inspekce práce je možné využívat také bez přihlášení – jednoduše a bez nutnosti ověřování identity. V tomto režimu je možné podat žádost o poradenství nebo podat podnět ke kontrole, nicméně bez přihlášení není možné po odeslání formulářů nic doplnit nebo upravit, proto je doporučeno přihlásit se jednoduše přes identitu občana a využívat všech výhod a možností portálu.

V 1. etapě digitalizace agend inspekce práce už byl v loňském roce zprovozněn Registrační portál pro vysílání pracovníků, který přinesl zjednodušení procedury ohlašování vysílání pracovníků v kontextu směrnice 96/71/ES o vysílání pracovníků v rámci EU. Tuto agendu původně pracně vyřizovali zaměstnanci Úřadu práce, nyní se tak děje zcela automaticky prostřednictvím registračního portálu umístěného na webových stránkách inspekce práce. Od jeho spuštění k datu 1. 7. 2024 už došlo k nahlášení téměř 29 tisíc zahraničních pracovníků. Následně se v rámci 3. etapy digitalizace agendy inspekce práce počítá s možností online hlásit pracovní úrazy prostřednictvím Portálu inspekce práce.

Mgr. Richard Kolibač
tiskový mluvčí SÚIP
775 863 764
Menu