Státní úřad inspekce práce v roce 2019...
Opava – V uplynulém roce provedly orgány inspekce práce u zaměstnavatelů celkem 25 834 kontrol. Z tohoto počtu se 9 361 kontrol zaměřilo na dodržování bezpečnosti práce na...
9. 6. 2020
Opava – V uplynulém roce provedly orgány inspekce práce u zaměstnavatelů celkem 25 834 kontrol. Z tohoto počtu se 9 361 kontrol zaměřilo na dodržování bezpečnosti práce na...
Opava – V uplynulém roce provedly orgány inspekce práce u zaměstnavatelů celkem 25 834 kontrol. Z tohoto počtu se 9 361 kontrol zaměřilo na dodržování bezpečnosti práce na pracovištích a bezpečný provoz vyhrazených technických zařízení, 7 015 kontrol se věnovalo dodržování pracovních vztahů a podmínek, na odhalování nelegálního zaměstnávání směřovalo 8 160 kontrol a na oblast zaměstnanosti bylo zaměřeno 1 298 kontrol. Kromě inspekční činnosti v oblasti bezpečnosti práce a vyhrazených technických zařízení provedly oblastní inspektoráty práce 605 kontrol příčin a okolností pracovních úrazů. Dále oblastní inspektoráty práce vydaly 1 844 vyjádření k projektovým dokumentacím staveb, určených pro užívání ve veřejném zájmu nebo jako pracoviště fyzických osob, a účastnily se v 1 176 případech kolaudačních řízení staveb.
9. 6. 2020
V letošním druhém čísle Zpravodaje Státního úřadu inspekce práce se dočtete mimo jiné o zřízení Evropského orgánu pro pracovní záležitosti (ELA), odhalíte hrozící rizika při...
V letošním druhém čísle Zpravodaje Státního úřadu inspekce práce se dočtete mimo jiné o zřízení Evropského orgánu pro pracovní záležitosti (ELA), odhalíte hrozící rizika při používání kolového rypadla Komatsu PW180–7K k „jeřábové manipulaci“ nebo zjistíte aktuální informace z kontrolní činnosti v oblasti agenturního zaměstnávání či posun v provádění kontrol nelegálního zaměstnávání na oddělení inspekce NLZ v Jihomoravském kraji. A to samozřejmě není všechno.
3. 6. 2020
Opava – Státní úřad inspekce práce se po ukončení nouzového stavu a uvolnění opatření souvisejících s pandemií COVID-19 opět vrací k normálnímu provoznímu režimu. Zatímco v době...
Opava – Státní úřad inspekce práce se po ukončení nouzového stavu a uvolnění opatření souvisejících s pandemií COVID-19 opět vrací k normálnímu provoznímu režimu. Zatímco v době stavu nouze se jednotlivé inspektoráty práce snažily přistupovat k zahajování kontrol maximálně obezřetně a naopak výrazně posílily poradenskou činnost pro veřejnost, nyní se vrací opět ke kontrolám, zda zaměstnavatelé dodržují pracovněprávní předpisy a dostatečně chrání zdraví svých zaměstnanců na pracovištích, a s tím souvisejícími činnostmi. V době vyhlášeného nouzového stavu se Státní úřad inspekce práce při vědomí složitého situace řady zaměstnavatelů zaměřil především na poskytování poradenství, zřídil bezplatné informační linky v sídle každého oblastního inspektorátu, které denně dohromady průměrně zodpověděly cca 1000 dotazů. Poradenství využívali jak zaměstnanci, tak i zaměstnavatelé, a bezplatné linky jsou hojně využívané i po zrušení nouzového stavu. Celkem 215 zaměstnanců inspektorátů práce na začátku dubna dočasně personálně posílilo stavy Úřadu práce ČR, kde pomáhali s administrací programu Antivirus za účelem zajištění rychlejšího vyplacení peněz firmám postihnutých pandemií COVID-19. Kontroly byly zahajovány pouze na základě podnětů a v případech jasných indicií svědčících o závažném porušování pracovněprávních předpisů anebo v situacích, kdy šlo o ohrožení životů zaměstnanců na pracovištích. S účinností od 1. června 2020 se vše vrací do normálního režimu fungování. Státní úřad inspekce práce bude svou kontrolní činností opět dohlížet na dodržování pracovněprávních předpisů a bezpečnosti a ochrany zdraví na pracovištích, ať už na základě obdržených podnětů ke kontrolám či plánu kontrol schváleného Ministerstvem práce a sociálních věcí. Souběžně se rovněž obnoví přestupková řízení se zaměstnavateli, u kterých bylo zjištěno porušení právních předpisů. V prvních týdnech budou také zahajována přestupková řízení s firmami na základě zjištění z kontrol z období před vyhlášením nouzového stavu, následně se bude SÚIP zabývat i podněty z období pandemie COVID-19. Pro velkou část zaměstnanců a zaměstnavatelů budou následující týdny a měsíce velmi náročné a Státní úřad inspekce práce se svou činností bude v maximálně míře starat o to, aby vše spadající pod dohled inspekce práce probíhalo v rámci planých zákonů. Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
1. 6. 2020
Doba koronavirová přináší i nové způsoby vzdělávání a výměny informací, doposud využívané spíše sporadicky. V úterý 12. května 2020 jsme se proto zúčastnili prvního...
Doba koronavirová přináší i nové způsoby vzdělávání a výměny informací, doposud využívané spíše sporadicky. V úterý 12. května 2020 jsme se proto zúčastnili prvního slovenského webináře (online seminář) zaměřeného na problematiku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, který pečlivě připravili naši slovenští kolegové z Národného inšpektorátu práce Slovenské republiky a Evropské agentury pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (EU-OSHA). Webinář probíhal formou živého interaktivního vysílání a kromě nás se jej zúčastnilo přes 150 odborníků na oblast BOZP z celého Slovenska. Mezi řešená témata patřila například:
20. 5. 2020
28. duben je dnem, kdy odbory na celém světě tradičně uctívají památku obětí pracovních úrazů, nemocí z povolání a zraněných při práci. Letošní 28. duben je dnem smutku nejen...
28. duben je dnem, kdy odbory na celém světě tradičně uctívají památku obětí pracovních úrazů, nemocí z povolání a zraněných při práci. Letošní 28. duben je dnem smutku nejen pro odbory, ale pro celý svět. Je silným varováním, jak nesmírně důležitá je ochrana zaměstnanců a všech lidí před nemocemi, zejména na pracovišti. Devastující následky koronarovirové pandemie negativně už dnes ovlivňují budoucí statistiky úmrtí v práci. Dnes a denně jsou zdravotníci, záchranáři, hasiči, policisté, učitelé, prodavači, lidé v dopravě, odpadovém a vodním hospodářství, vystaveni pracovním rizikům nákazy, která může mít i fatální následky. Riziko vážných pracovních úrazů a poškození zdraví bude existovat vždy. “Ale právě nyní na příkladu zaměstnanců ve zdravotnictví a sociálních službách, právě kvůli těmto skutečným lidem schovaným za čísly ve statistikách, musíme toto riziko minimalizovat a ideálně smrtelným pracovním úrazům zcela zabránit,” uvedl Rudolf Hahn, ředitel Státního úřadu inspekce práce. Každoročně se v ČR stane kolem 45 000 pracovních úrazů s pracovní neschopností a zhruba stovka zaměstnanců v práci zemře. „V loňském roce zemřelo v ČR při práci 96 zaměstnanců a i když celkový počet smrtelných pracovních úrazů poklesl, k uspokojeni není. Nejde o čísla, ale o lidi, kteří se z práce už nikdy nevrátí ke svým blízkým. Při příležitosti letošního Mezinárodního vzpomínkového dne myslíme s úctou i na ty, kteří zemřeli na koronavirus vlivem svého nasazení na pracovišti. Nikdo by neměl umírat kvůli práci,“ zdůraznila Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS. Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
28. 4. 2020
Úřad práce ČR připravil přehled nejčastějších otázek, včetně odpovědí, které kladou zaměstnavatelé v souvislosti s žádostmi o podporu z programu Antivirus. Dodržení správného...
Úřad práce ČR připravil přehled nejčastějších otázek, včetně odpovědí, které kladou zaměstnavatelé v souvislosti s žádostmi o podporu z programu Antivirus. Dodržení správného postupu a úplnost žádosti jsou přitom zásadní pro hladký průběh jejich vyřízení a získání podpory v co nejkratším čase. Otázky a odpovědi naleznete v dokumentu ke stažení. Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
16. 4. 2020
Kontrolní činnost ze strany orgánů inspekce práce probíhá i v současné době, orgány inspekce práce se však snaží přistupovat k zahajování kontrol s maximální mírou obezřetnosti...
Kontrolní činnost ze strany orgánů inspekce práce probíhá i v současné době, orgány inspekce práce se však snaží přistupovat k zahajování kontrol s maximální mírou obezřetnosti a kontrolami řešit pouze závažné případy nasvědčující úmyslnému porušování pracovněprávních předpisů a naopak nešikanovat zaměstnavatele rutinní kontrolní činností.
3. 4. 2020
Dne 1. dubna 2020 schválila na základě § 120 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů vláda ČR usnesením č. 353 Cílený program k podpoře...
Dne 1. dubna 2020 schválila na základě § 120 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů vláda ČR usnesením č. 353 Cílený program k podpoře zaměstnanosti nazvaný „Antivirus“ (dále jen „Program Antivirus“). Program ochrany zaměstnanosti Antivirus má pomoci firmám ochránit pracovní místa. Stát bude prostřednictvím Úřadu práce ČR kompenzovat firmám vyplacené prostředky. Toto opatření pomůže zaměstnavatelům lépe zvládnout současnou situaci a nebudou tak muset sáhnout k propouštění.
2. 4. 2020
Vláda s účinností ode dne 19. března 2020 od 00:00 hod. mění bod I/3 usnesení vlády ze dne 15. března 2020 č. 214, který nově zní: „3. se platnost povolení k zaměstnání...
Vláda s účinností ode dne 19. března 2020 od 00:00 hod. mění bod I/3 usnesení vlády ze dne 15. března 2020 č. 214, který nově zní: „3. se platnost povolení k zaměstnání podle zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a krátkodobého schengenského víza za účelem zaměstnání, které byly vydány přede dnem vyhlášení tohoto opatření a jejichž platnost uplyne maximálně 60 dnů ode dne skončení nouzového stavu, prodlužuje tak, že skončí uplynutím doby 60 dnů ode dne skončení nouzového stavu; toto opatření platí za podmínky, že zaměstnavatel s cizincem sjedná prodloužení základního pracovněprávního vztahu, na jehož základě bylo příslušné oprávnění vydáno, a to tak, aby tento základní pracovněprávní vztah trval po dobu platnosti oprávnění prodlouženého tímto opatřením,“.
Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
18. 3. 2020
První letošní číslo Zpravodaje Státního úřadu inspekce práce přináší pohled na problematiku bezpečnosti práce v ochranných pásmech elektrických zařízení, souhrnný přehled...
První letošní číslo Zpravodaje Státního úřadu inspekce práce přináší pohled na problematiku bezpečnosti práce v ochranných pásmech elektrických zařízení, souhrnný přehled kontrol nelegálního zaměstnávání za rok 2019 či analýzu stížností podaných na činnost Oblastního inspektorátu práce pro hlavní město Prahu za rok 2019 a jejich vyřizování, a samozřejmě i další zajímavá témata.
12. 3. 2020
Vhodně nastavená interní komunikace a dobře koordinovaná spolupráce je podmínkou úspěšně fungující organizace. Protože v této oblasti je vždy co zlepšovat, rozhodli jsme se...
Vhodně nastavená interní komunikace a dobře koordinovaná spolupráce je podmínkou úspěšně fungující organizace. Protože v této oblasti je vždy co zlepšovat, rozhodli jsme se uspořádat pro zástupce z oblastních inspektorátů seminář "Týmová komunikace a spolupráce".
5. 2. 2020
Ve dnech 14.–16. ledna 2020 proběhly v prostorách Státního úřadu inspekce práce v Opavě závěrečné inspektorské zkoušky, které úspěšně složilo celkem 15 nových inspektorů z 8...
Ve dnech 14.–16. ledna 2020 proběhly v prostorách Státního úřadu inspekce práce v Opavě závěrečné inspektorské zkoušky, které úspěšně složilo celkem 15 nových inspektorů z 8 oblastních inspektorátů práce. Všichni dostanou osvědčení o absolvování a budou jim vydány inspektorské průkazy. Nejvíce nových inspektorů, celkem 4, posílí Oblastní inspektorát práce pro Jihomoravský kraj a Zlínský kraj se sídlem v Brně.
24. 1. 2020
Tradiční setkání se zaměstnanci Státního úřadu inspekce práce, kteří odpracovali v naší organizaci 20, 25, 30, 35 a 40 let, se uskutečnilo hned v prvním lednovém...
Tradiční setkání se zaměstnanci Státního úřadu inspekce práce, kteří odpracovali v naší organizaci 20, 25, 30, 35 a 40 let, se uskutečnilo hned v prvním lednovém pracovním týdnu. Na pozvání generálního inspektora Mgr. Ing. Rudolfa Hahna přijeli do Opavy zaměstnanci z celkem čtyř oblastních inspektorátů práce – z Plzně, Ústí nad Labem, Brna a Ostravy. Za vedení SÚIP byl přítomen rovněž vedoucí kanceláře generálního inspektora Ing. Rudolf Chamráth. Úvodem setkání poděkoval generální inspektor osobně všem jubilantům za jejich dlouholetou práci, kterou v oblasti inspekce práce vykonali a stále vykonávají, a předal každému z nich malý dárek. Poté dostala prostor neformální diskuze, která mohla pokračovat i během slavnostního oběda, po němž se zaměstnanci rozjeli do svých domovů.
17. 1. 2020