Stanovisko Ministerstva zdravotnictví ČR k...
Dne 18. března 2020 bylo vydáno Usnesení vlády České republiky č. 247, kterým vláda zakázala s účinností od 19. března 2020 od 00:00 hod. všem osobám pohyb a pobyt na všech...
23. 3. 2020
Dne 18. března 2020 bylo vydáno Usnesení vlády České republiky č. 247, kterým vláda zakázala s účinností od 19. března 2020 od 00:00 hod. všem osobám pohyb a pobyt na všech...
Dne 18. března 2020 bylo vydáno Usnesení vlády České republiky č. 247, kterým vláda zakázala s účinností od 19. března 2020 od 00:00 hod. všem osobám pohyb a pobyt na všech místech mimo bydliště, bez ochranných prostředků dýchacích cest (nos, ústa) jako je respirátor, rouška, ústenka, šátek, šál nebo jiné prostředky, které brání šíření kapének. Dle usnesení vlády vzniká povinnost nosit roušky, popř. jinou ochranu nosu a úst, občanům České republiky, a to i po dobu jejich výkonu práce (pokud místo práce není v místě trvalého bydliště). Usnesení vlády tedy přikazuje, aby občan ochranný prostředek užíval i v práci. Neexistuje zde ale pro zaměstnavatele vyvstávající povinnost vybavit zaměstnance rouškami, či jiným ochranným prostředkem dýchacích cest. Přestupky a pokuty vycházejí ze zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a ze zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů. Nikoli tedy ze zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz23. 3. 2020
V souvislosti s mimořádnými opatřeními souvisejícími s pandemií nemoci COVID-19 uvádíme bližší informace k podmínkám některých způsobů skončení...
V souvislosti s mimořádnými opatřeními souvisejícími s pandemií nemoci COVID-19 uvádíme bližší informace k podmínkám některých způsobů skončení pracovního poměru.
20. 3. 2020
V souvislosti s uzavřením nebo částečným uzavřením provozoven restaurací, sportovišť, wellness center, knihoven a dalších obdobných provozoven, na základě vyhlášeného...
V souvislosti s uzavřením nebo částečným uzavřením provozoven restaurací, sportovišť, wellness center, knihoven a dalších obdobných provozoven, na základě vyhlášeného stavu nouze na území ČR, případně v souvislosti s omezením výroby / provozu vynuceným těmito okolnostmi, může zaměstnavatel vůči svým zaměstnancům (kteří nejsou v dočasné pracovní neschopnosti, karanténě či neošetřují člena rodiny) v mezích následujících informací postupovat takto:
18. 3. 2020
Vláda s účinností ode dne 19. března 2020 od 00:00 hod. mění bod I/3 usnesení vlády ze dne 15. března 2020 č. 214, který nově zní: „3. se platnost povolení k zaměstnání...
Vláda s účinností ode dne 19. března 2020 od 00:00 hod. mění bod I/3 usnesení vlády ze dne 15. března 2020 č. 214, který nově zní: „3. se platnost povolení k zaměstnání podle zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a krátkodobého schengenského víza za účelem zaměstnání, které byly vydány přede dnem vyhlášení tohoto opatření a jejichž platnost uplyne maximálně 60 dnů ode dne skončení nouzového stavu, prodlužuje tak, že skončí uplynutím doby 60 dnů ode dne skončení nouzového stavu; toto opatření platí za podmínky, že zaměstnavatel s cizincem sjedná prodloužení základního pracovněprávního vztahu, na jehož základě bylo příslušné oprávnění vydáno, a to tak, aby tento základní pracovněprávní vztah trval po dobu platnosti oprávnění prodlouženého tímto opatřením,“.
Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
18. 3. 2020
Na základě usnesení vlády ze dne 12. března 2020 č. 199 o přijetí krizového opatření se mj. zakazuje přítomnost veřejnosti v čase mezi 20:00 hod. a 6:00 hod. v provozovnách...
Na základě usnesení vlády ze dne 12. března 2020 č. 199 o přijetí krizového opatření se mj. zakazuje přítomnost veřejnosti v čase mezi 20:00 hod. a 6:00 hod. v provozovnách stravovacích služeb a dále pak v provozovnách poskytovatelů některých služeb bez konkrétního časového omezení (posiloven, umělých i přírodních koupališť, solárií, saun, wellness služeb, hudebních a společenských klubů, zábavních zařízení, veřejných knihoven a galerií). Usnesení vlády je dostupné na: https://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/Opatreni-o-zakazu-poradani-kulturnich--sportovnich-a-dalsich-akci-s-ucasti-nad-30-osob_1.pdf Překážka v práci na straně zaměstnavatele Dojde-li k uzavření pracoviště nebo omezení jeho provozu na určitý čas ve vazbě na výše zmíněné usnesení, v důsledku čehož zaměstnavatel zaměstnanci nebude přidělovat práci, jedná se o tzv. jinou překážku v práci na straně zaměstnavatele ve smyslu § 208 zákoníku práce, po dobu jejíhož trvání zaměstnanci náleží náhrada mzdy/platu ve výši jeho průměrného výdělku. Možnosti pokračujícího výkonu práce Je třeba upozornit, že usnesení vlády automaticky nevede k uzavření provozovny výše uvedených služeb, ale k uzavření přístupu veřejnosti do provozovny samé, což znamená, že v některých případech bude výkon práce nadále možný, případně se zaměstnavatel se zaměstnancem může dohodnout na změně sjednaného druhu práce (na dobu určitou), změně rozvrhu pracovní doby apod. Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
16. 3. 2020
První letošní číslo Zpravodaje Státního úřadu inspekce práce přináší pohled na problematiku bezpečnosti práce v ochranných pásmech elektrických zařízení, souhrnný přehled...
První letošní číslo Zpravodaje Státního úřadu inspekce práce přináší pohled na problematiku bezpečnosti práce v ochranných pásmech elektrických zařízení, souhrnný přehled kontrol nelegálního zaměstnávání za rok 2019 či analýzu stížností podaných na činnost Oblastního inspektorátu práce pro hlavní město Prahu za rok 2019 a jejich vyřizování, a samozřejmě i další zajímavá témata.
12. 3. 2020
V souladu s ust. § 103 odst. 2 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, je zaměstnavatel povinen zajistit zaměstnancům školení o právních...
V souladu s ust. § 103 odst. 2 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, je zaměstnavatel povinen zajistit zaměstnancům školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které doplňují jejich odborné předpoklady a požadavky pro výkon práce, které se týkají jimi vykonávané práce a vztahují se k rizikům, s nimiž může přijít zaměstnanec do styku na pracovišti, na kterém je práce vykonávána, a soustavně vyžadovat a kontrolovat jejich dodržování.
4. 3. 2020
Vhodně nastavená interní komunikace a dobře koordinovaná spolupráce je podmínkou úspěšně fungující organizace. Protože v této oblasti je vždy co zlepšovat, rozhodli jsme se...
Vhodně nastavená interní komunikace a dobře koordinovaná spolupráce je podmínkou úspěšně fungující organizace. Protože v této oblasti je vždy co zlepšovat, rozhodli jsme se uspořádat pro zástupce z oblastních inspektorátů seminář "Týmová komunikace a spolupráce".
5. 2. 2020
Ve dnech 14.–16. ledna 2020 proběhly v prostorách Státního úřadu inspekce práce v Opavě závěrečné inspektorské zkoušky, které úspěšně složilo celkem 15 nových inspektorů z 8...
Ve dnech 14.–16. ledna 2020 proběhly v prostorách Státního úřadu inspekce práce v Opavě závěrečné inspektorské zkoušky, které úspěšně složilo celkem 15 nových inspektorů z 8 oblastních inspektorátů práce. Všichni dostanou osvědčení o absolvování a budou jim vydány inspektorské průkazy. Nejvíce nových inspektorů, celkem 4, posílí Oblastní inspektorát práce pro Jihomoravský kraj a Zlínský kraj se sídlem v Brně.
24. 1. 2020
Tradiční setkání se zaměstnanci Státního úřadu inspekce práce, kteří odpracovali v naší organizaci 20, 25, 30, 35 a 40 let, se uskutečnilo hned v prvním lednovém...
Tradiční setkání se zaměstnanci Státního úřadu inspekce práce, kteří odpracovali v naší organizaci 20, 25, 30, 35 a 40 let, se uskutečnilo hned v prvním lednovém pracovním týdnu. Na pozvání generálního inspektora Mgr. Ing. Rudolfa Hahna přijeli do Opavy zaměstnanci z celkem čtyř oblastních inspektorátů práce – z Plzně, Ústí nad Labem, Brna a Ostravy. Za vedení SÚIP byl přítomen rovněž vedoucí kanceláře generálního inspektora Ing. Rudolf Chamráth. Úvodem setkání poděkoval generální inspektor osobně všem jubilantům za jejich dlouholetou práci, kterou v oblasti inspekce práce vykonali a stále vykonávají, a předal každému z nich malý dárek. Poté dostala prostor neformální diskuze, která mohla pokračovat i během slavnostního oběda, po němž se zaměstnanci rozjeli do svých domovů.
17. 1. 2020
V nejnovějším čísle Zpravodaje Státního úřadu inspekce práce se mimo jiné dočtete o výsledcích kontrol poskytovatelů služby péče o dítě v dětské skupině či zkušenostech z...
V nejnovějším čísle Zpravodaje Státního úřadu inspekce práce se mimo jiné dočtete o výsledcích kontrol poskytovatelů služby péče o dítě v dětské skupině či zkušenostech z kontrol nelegálního zaměstnávání o nových způsobech obcházení zákona o zaměstnanosti. Zaujmout vás rovněž může problematika kvalifikace kompetentních osob v jeřábové dopravě či úskalí kontrol rovného zacházení a zákazu diskriminace u zaměstnavatelů a další témata.
9. 12. 2019
Od 20.11.2019 nebude na poradenském místě v Jičíně, ul. Havlíčkova 56 (budova úřadu práce), poskytováno poradenství osobně ani telefonicky.
Od 20.11.2019 nebude na poradenském místě v Jičíně, ul. Havlíčkova 56 (budova úřadu práce), poskytováno poradenství osobně ani telefonicky.
15. 11. 2019
OZNÁMENÍ DNE 23.12.2019 BUDE PROVOZ NA OIP HRADEC KRÁLOVÉ DO 14:30 HOD. TENTO DEN NEBUDE POSKYTOVÁNOPORADENSTVÍ NA OIP HRADEC KRÁLOVÉ, ANI NA PRACOVIŠTI V CHRUDIMI.
OZNÁMENÍ DNE 23.12.2019 BUDE PROVOZ NA OIP HRADEC KRÁLOVÉ DO 14:30 HOD. TENTO DEN NEBUDE POSKYTOVÁNOPORADENSTVÍ NA OIP HRADEC KRÁLOVÉ, ANI NA PRACOVIŠTI V CHRUDIMI.
4. 11. 2019
Praha – Zástupcům šestnácti společností bylo v úterý v pražském Kaiserštejnském paláci předáno osvědčení „Bezpečný podnik“, které je pro firmy potvrzením, že bezpečnost a...
Praha – Zástupcům šestnácti společností bylo v úterý v pražském Kaiserštejnském paláci předáno osvědčení „Bezpečný podnik“, které je pro firmy potvrzením, že bezpečnost a ochranu zdraví svých zaměstnanců berou vážně a je pro ně stejně důležitá jako ekonomické ukazatele. Většina oceněných společností obhájila toto osvědčení už z minula, velká část dokonce opakovaně. Zároveň se bezpečným podnikem staly i nové firmy, které se rozhodly nadstandardně chránit zdraví svých zaměstnanců při práci nad rámec legislativních požadavků.
23. 10. 2019
Státní úřad inspekce práce připravil příručku BEZPEČNOST PRÁCE V KOSTCE, kde na jednom místě najdete přehledně seřazeny všechny podstatné informace týkající se ochrany zdraví...
Státní úřad inspekce práce připravil příručku BEZPEČNOST PRÁCE V KOSTCE, kde na jednom místě najdete přehledně seřazeny všechny podstatné informace týkající se ochrany zdraví zaměstnanců na pracovištích.Snadno například zjistíte, jaké jsou povinnosti zaměstnavatelů i zaměstnanců na úseku bezpečnosti práce, naleznete zde přehled základních právních předpisů či se dozvíte, kdo je to odborně způsobilá osoba při zajišťování úkolů v prevenci rizik a spoustu dalších důležitých informací, které vám pomůžou zajistit zaměstnancům skutečně bezpečné pracoviště.
16. 10. 2019
Pracovní setkání zástupců Státního úřadu inspekce práce (SÚIP), Výzkumného ústavu bezpečnosti práce v.v.i. (VÚBP) s představiteli slovenského Národního inspektorátu práce...
Pracovní setkání zástupců Státního úřadu inspekce práce (SÚIP), Výzkumného ústavu bezpečnosti práce v.v.i. (VÚBP) s představiteli slovenského Národního inspektorátu práce (NIP) se uskutečnilo ve dnech 26.–27. září 2019 ve vzdělávacím středisku NIP Malá Lučivná. Jeho účastnici, kromě výměny zkušeností, přijali návrhy a opatření vyplývajících se závěrů schůzky zástupců zemí V4, konané 3. a 4. července 2019 ve slovenských Košicích. Diskutována byla rovněž spolupráce při kontrolách nelegálního zaměstnávání či uznávání odborných kvalifikací.
9. 10. 2019
Naši kolegové z polského Národního inspektorátu práce nás pozvali na mezinárodní konferenci, která se konala ve středu 25. září v polské Wroclawi u příležitosti oslav 100....
Naši kolegové z polského Národního inspektorátu práce nás pozvali na mezinárodní konferenci, která se konala ve středu 25. září v polské Wroclawi u příležitosti oslav 100. výročí inspekce práce v Polsku. Cílem konference “ Opportunities and challenges for the world of labour 4.0“ bylo diskutovat na mezinárodním odborném plénu otázky spojené s dynamicky se vyvíjejícím pracovním trhem v éře moderních technologií a úlohou inspekce práce v budoucnosti. Mezi účastníky konference byli, kromě zástupců pořádajícího Národního inspektorátu práce Polské republiky pod vedením pana hlavního inspektora Wieslawa Lyszczeka, také představitelé polského Sejmu (Parlamentu Polské republiky) a polského Ministerstva rodiny, práce a sociální politiky, dále zástupce sekretariátu SLIC (Výbor vrchních inspektorů práce členských států Evropské unie), zástupce Mezinárodní organizace práce, představitel Evropské agentury pro bezpečnost a zdraví při práci, a rovněž reprezentanti inspekce práce Litvy, Estonska, Francie, Belgie, Švédska a dalších zemí.
2. 10. 2019
V nejnovějším čísle Zpravodaje Státního úřadu inspekce práce (3/2019) se dočtete o kontrolách inspekce práce v oblasti agentur práce a zastřeného zaměstnávání, dozvíte se o...
V nejnovějším čísle Zpravodaje Státního úřadu inspekce práce (3/2019) se dočtete o kontrolách inspekce práce v oblasti agentur práce a zastřeného zaměstnávání, dozvíte se o vývoji pracovní úrazovosti v České republice v roce 2018, zajimavé pro vás mohou být informace o poskytování poradenství veřejnosti v oblasti pracovněprávních vztahů anebo článek na téma "jak je v praxi využitelné flexibilní formy zaměstnávání" a mnoho dalších zajimavých příspěvků. Za kolektiv autorů Vám přejeme příjemné čtení.
30. 9. 2019
Opava – V letošním roce uplyne 50 let od zavedení jednotného státního dozoru nad bezpečností práce, kdy tehdejší československý stát sjednotil oborově roztříštěné dozorové...
Opava – V letošním roce uplyne 50 let od zavedení jednotného státního dozoru nad bezpečností práce, kdy tehdejší československý stát sjednotil oborově roztříštěné dozorové orgány dbající na ochranu zdraví pracujících a zákonem č. 174 o státním odborném dozoru nad bezpečností práce zřídil k 1. lednu 1969 Český úřad bezpečnosti práce. Dohled nad bezpečností na pracovištích přešel na tento celostátní úřad z tehdejších odborových organizací.
25. 9. 2019
Opava – Za první pololetí letošního roku uskutečnily orgány inspekce práce u zaměstnavatelů celkem 12 181 kontrol. Z tohoto počtu se 5 022 kontrol zaměřilo na dodržování...
Opava – Za první pololetí letošního roku uskutečnily orgány inspekce práce u zaměstnavatelů celkem 12 181 kontrol. Z tohoto počtu se 5 022 kontrol zaměřilo na dodržování bezpečnosti práce na pracovištích a bezpečný provoz vyhrazených technických zařízení, 2 530 kontrol se věnovalo dodržování pracovních vztahů a podmínek, na odhalování nelegálního zaměstnávání směřovalo 4 386 kontrol a na oblast zaměstnanosti bylo zaměřeno 243 kontrol. Kromě kontrol v oblasti bezpečnosti práce a vyhrazených technických zařízení provedly oblastní inspektoráty práce 322 šetření příčin a okolností pracovních úrazů. Oblastní inspektoráty práce vydaly 970 vyjádření k projektovým dokumentacím staveb, určených pro užívání ve veřejném zájmu nebo jako pracoviště fyzických osob, a účastnily se v 552 případech kolaudačních řízení staveb. Celkem bylo u zaměstnavatelů při kontrolách zjištěno 17 149 nedostatků, přičemž 9 539 z nich bylo zjištěno v oblasti bezpečnosti práce a vyhrazených technických zařízení, 3 197 nedostatků bylo zjištěno při kontrolách v oblasti pracovních vztahů a podmínek. Nejčastěji se zaměstnavatelé dopouštěli porušení právních předpisů v oblasti vyhledávání a řízení rizik spojených s možným ohrožením života a zdraví zaměstnanců. Při kontrolách dodržování pracovněprávních předpisů oblastní inspektoráty práce nejčastěji zjišťovaly u zaměstnavatelů porušování povinností při sjednávání a ukončování pracovního poměru, v oblasti odměňování a dodržování pracovní doby zaměstnanců, a v oblasti agenturního zaměstnávání. Při kontrolách zaměřených na nelegální zaměstnávání odhalily oblastní inspektoráty práce 2 331 nelegálně zaměstnaných osob (za celý loňský rok 2018 to bylo 4 583 osob). Jednalo se o 352 občanů České republiky, 1 821 cizinců a 158 občanů EU. Za prvních 6 měsíců roku 2019 přijaly orgány inspekce práce celkem 3 519 podnětů ke kontrole. Z tohoto počtu 2 141 podnětů upozorňovalo na možné porušování právních předpisů v oblasti pracovních vztahů a podmínek, v 1 084 případech upozorňovali podatelé na nelegální práci a možné porušení právních předpisů v oblasti zaměstnanosti a poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a 378 podnětů ke kontrole směřovalo do oblasti bezpečnosti práce. V prvním pololetí roku 2019 oblastní inspektoráty práce uložily zaměstnavatelům za porušení právních předpisů spadajících do kontrolní působnosti Státního úřadu inspekce práce celkem 2 020 pokut v souhrnné výši 185 745 000 Kč. Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
10. 9. 2019