Covid-19: posuzování karantény
V souvislosti s onemocněním novým typem koronaviru covid-19 dochází u odborné i laické veřejnosti k nejasnostem v oblasti určení, zda toto onemocnění při...
10. 7. 2020
V souvislosti s onemocněním novým typem koronaviru covid-19 dochází u odborné i laické veřejnosti k nejasnostem v oblasti určení, zda toto onemocnění při...
V souvislosti s onemocněním novým typem koronaviru covid-19 dochází u odborné i laické veřejnosti k nejasnostem v oblasti určení, zda toto onemocnění při práci (případně spojené se smrtí) lze považovat za pracovní úraz či nemoc z povolání.
10. 7. 2020
Opava – Přestože velká část firem musela čelit velkým komplikacím spojeným s pandemií covid-19, našly se podniky, které se rozhodly udělat pro bezpečnost svých zaměstnanců...
Opava – Přestože velká část firem musela čelit velkým komplikacím spojeným s pandemií covid-19, našly se podniky, které se rozhodly udělat pro bezpečnost svých zaměstnanců na pracovištích něco navíc nad rámec zákonem stanovených povinností, což stvrzuje udělení osvědčení „Bezpečný podnik“. Dvě firmy jej získaly poprvé, další subjekty už poněkolikáté a obdiv zaslouží společnosti Nestlé Česko s.r.o.; závod SFINX Holešov a Synthomer a.s., se sídlem v Sokolově, které jsou „Bezpečným podnikem“ už poosmé.
2. 7. 2020
Opava – V roce 2019 zaznamenaly Státní úřad inspekce práce (SÚIP) a Český báňský úřad (ČBÚ) celkem 42 416 pracovních úrazů, což je pokles o téměř 5 procent ve srovnání...
Opava – V roce 2019 zaznamenaly Státní úřad inspekce práce (SÚIP) a Český báňský úřad (ČBÚ) celkem 42 416 pracovních úrazů, což je pokles o téměř 5 procent ve srovnání s předchozím rokem, kdy došlo k 44 365 pracovním úrazům. Snížil se rovněž počet smrtelných pracovních úrazů, pracovní úrazovost žen a v loňském roce rovněž poklesl počet pracovních úrazů u mladistvých zaměstnanců.
23. 6. 2020
Opava – V uplynulém roce provedly orgány inspekce práce u zaměstnavatelů celkem 25 834 kontrol. Z tohoto počtu se 9 361 kontrol zaměřilo na dodržování bezpečnosti práce na...
Opava – V uplynulém roce provedly orgány inspekce práce u zaměstnavatelů celkem 25 834 kontrol. Z tohoto počtu se 9 361 kontrol zaměřilo na dodržování bezpečnosti práce na pracovištích a bezpečný provoz vyhrazených technických zařízení, 7 015 kontrol se věnovalo dodržování pracovních vztahů a podmínek, na odhalování nelegálního zaměstnávání směřovalo 8 160 kontrol a na oblast zaměstnanosti bylo zaměřeno 1 298 kontrol. Kromě inspekční činnosti v oblasti bezpečnosti práce a vyhrazených technických zařízení provedly oblastní inspektoráty práce 605 kontrol příčin a okolností pracovních úrazů. Dále oblastní inspektoráty práce vydaly 1 844 vyjádření k projektovým dokumentacím staveb, určených pro užívání ve veřejném zájmu nebo jako pracoviště fyzických osob, a účastnily se v 1 176 případech kolaudačních řízení staveb.
9. 6. 2020
V letošním druhém čísle Zpravodaje Státního úřadu inspekce práce se dočtete mimo jiné o zřízení Evropského orgánu pro pracovní záležitosti (ELA), odhalíte hrozící rizika při...
V letošním druhém čísle Zpravodaje Státního úřadu inspekce práce se dočtete mimo jiné o zřízení Evropského orgánu pro pracovní záležitosti (ELA), odhalíte hrozící rizika při používání kolového rypadla Komatsu PW180–7K k „jeřábové manipulaci“ nebo zjistíte aktuální informace z kontrolní činnosti v oblasti agenturního zaměstnávání či posun v provádění kontrol nelegálního zaměstnávání na oddělení inspekce NLZ v Jihomoravském kraji. A to samozřejmě není všechno.
3. 6. 2020
Opava – Státní úřad inspekce práce se po ukončení nouzového stavu a uvolnění opatření souvisejících s pandemií COVID-19 opět vrací k normálnímu provoznímu režimu. Zatímco v době...
Opava – Státní úřad inspekce práce se po ukončení nouzového stavu a uvolnění opatření souvisejících s pandemií COVID-19 opět vrací k normálnímu provoznímu režimu. Zatímco v době stavu nouze se jednotlivé inspektoráty práce snažily přistupovat k zahajování kontrol maximálně obezřetně a naopak výrazně posílily poradenskou činnost pro veřejnost, nyní se vrací opět ke kontrolám, zda zaměstnavatelé dodržují pracovněprávní předpisy a dostatečně chrání zdraví svých zaměstnanců na pracovištích, a s tím souvisejícími činnostmi. V době vyhlášeného nouzového stavu se Státní úřad inspekce práce při vědomí složitého situace řady zaměstnavatelů zaměřil především na poskytování poradenství, zřídil bezplatné informační linky v sídle každého oblastního inspektorátu, které denně dohromady průměrně zodpověděly cca 1000 dotazů. Poradenství využívali jak zaměstnanci, tak i zaměstnavatelé, a bezplatné linky jsou hojně využívané i po zrušení nouzového stavu. Celkem 215 zaměstnanců inspektorátů práce na začátku dubna dočasně personálně posílilo stavy Úřadu práce ČR, kde pomáhali s administrací programu Antivirus za účelem zajištění rychlejšího vyplacení peněz firmám postihnutých pandemií COVID-19. Kontroly byly zahajovány pouze na základě podnětů a v případech jasných indicií svědčících o závažném porušování pracovněprávních předpisů anebo v situacích, kdy šlo o ohrožení životů zaměstnanců na pracovištích. S účinností od 1. června 2020 se vše vrací do normálního režimu fungování. Státní úřad inspekce práce bude svou kontrolní činností opět dohlížet na dodržování pracovněprávních předpisů a bezpečnosti a ochrany zdraví na pracovištích, ať už na základě obdržených podnětů ke kontrolám či plánu kontrol schváleného Ministerstvem práce a sociálních věcí. Souběžně se rovněž obnoví přestupková řízení se zaměstnavateli, u kterých bylo zjištěno porušení právních předpisů. V prvních týdnech budou také zahajována přestupková řízení s firmami na základě zjištění z kontrol z období před vyhlášením nouzového stavu, následně se bude SÚIP zabývat i podněty z období pandemie COVID-19. Pro velkou část zaměstnanců a zaměstnavatelů budou následující týdny a měsíce velmi náročné a Státní úřad inspekce práce se svou činností bude v maximálně míře starat o to, aby vše spadající pod dohled inspekce práce probíhalo v rámci planých zákonů. Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
1. 6. 2020
Doba koronavirová přináší i nové způsoby vzdělávání a výměny informací, doposud využívané spíše sporadicky. V úterý 12. května 2020 jsme se proto zúčastnili prvního...
Doba koronavirová přináší i nové způsoby vzdělávání a výměny informací, doposud využívané spíše sporadicky. V úterý 12. května 2020 jsme se proto zúčastnili prvního slovenského webináře (online seminář) zaměřeného na problematiku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, který pečlivě připravili naši slovenští kolegové z Národného inšpektorátu práce Slovenské republiky a Evropské agentury pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (EU-OSHA). Webinář probíhal formou živého interaktivního vysílání a kromě nás se jej zúčastnilo přes 150 odborníků na oblast BOZP z celého Slovenska. Mezi řešená témata patřila například:
20. 5. 2020
Dne 13. 5. 2020 vydalo Ministerstvo zdravotnictví ČR Mimořádné opatření, které upravuje platnost čestného prohlášení nahrazujícího posouzení zdravotní způsobilosti osoby...
Dne 13. 5. 2020 vydalo Ministerstvo zdravotnictví ČR Mimořádné opatření, které upravuje platnost čestného prohlášení nahrazujícího posouzení zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání či platnost lékařských posudků o zdravotní způsobilosti k práci po ukončení nouzového stavu. Celý dokument naleznete ke stažení na níže uvedeném odkazu.
18. 5. 2020
Vyhodnocení rizik a vhodných opatření
Vyhodnocení rizik a vhodných opatření
7. 5. 2020
28. duben je dnem, kdy odbory na celém světě tradičně uctívají památku obětí pracovních úrazů, nemocí z povolání a zraněných při práci. Letošní 28. duben je dnem smutku nejen...
28. duben je dnem, kdy odbory na celém světě tradičně uctívají památku obětí pracovních úrazů, nemocí z povolání a zraněných při práci. Letošní 28. duben je dnem smutku nejen pro odbory, ale pro celý svět. Je silným varováním, jak nesmírně důležitá je ochrana zaměstnanců a všech lidí před nemocemi, zejména na pracovišti. Devastující následky koronarovirové pandemie negativně už dnes ovlivňují budoucí statistiky úmrtí v práci. Dnes a denně jsou zdravotníci, záchranáři, hasiči, policisté, učitelé, prodavači, lidé v dopravě, odpadovém a vodním hospodářství, vystaveni pracovním rizikům nákazy, která může mít i fatální následky. Riziko vážných pracovních úrazů a poškození zdraví bude existovat vždy. “Ale právě nyní na příkladu zaměstnanců ve zdravotnictví a sociálních službách, právě kvůli těmto skutečným lidem schovaným za čísly ve statistikách, musíme toto riziko minimalizovat a ideálně smrtelným pracovním úrazům zcela zabránit,” uvedl Rudolf Hahn, ředitel Státního úřadu inspekce práce. Každoročně se v ČR stane kolem 45 000 pracovních úrazů s pracovní neschopností a zhruba stovka zaměstnanců v práci zemře. „V loňském roce zemřelo v ČR při práci 96 zaměstnanců a i když celkový počet smrtelných pracovních úrazů poklesl, k uspokojeni není. Nejde o čísla, ale o lidi, kteří se z práce už nikdy nevrátí ke svým blízkým. Při příležitosti letošního Mezinárodního vzpomínkového dne myslíme s úctou i na ty, kteří zemřeli na koronavirus vlivem svého nasazení na pracovišti. Nikdo by neměl umírat kvůli práci,“ zdůraznila Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS. Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
28. 4. 2020
Úřad práce ČR připravil přehled nejčastějších otázek, včetně odpovědí, které kladou zaměstnavatelé v souvislosti s žádostmi o podporu z programu Antivirus. Dodržení správného...
Úřad práce ČR připravil přehled nejčastějších otázek, včetně odpovědí, které kladou zaměstnavatelé v souvislosti s žádostmi o podporu z programu Antivirus. Dodržení správného postupu a úplnost žádosti jsou přitom zásadní pro hladký průběh jejich vyřízení a získání podpory v co nejkratším čase. Otázky a odpovědi naleznete v dokumentu ke stažení. Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
16. 4. 2020
Kontrolní činnost ze strany orgánů inspekce práce probíhá i v současné době, orgány inspekce práce se však snaží přistupovat k zahajování kontrol s maximální mírou obezřetnosti...
Kontrolní činnost ze strany orgánů inspekce práce probíhá i v současné době, orgány inspekce práce se však snaží přistupovat k zahajování kontrol s maximální mírou obezřetnosti a kontrolami řešit pouze závažné případy nasvědčující úmyslnému porušování pracovněprávních předpisů a naopak nešikanovat zaměstnavatele rutinní kontrolní činností.
3. 4. 2020
Dne 1. dubna 2020 schválila na základě § 120 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů vláda ČR usnesením č. 353 Cílený program k podpoře...
Dne 1. dubna 2020 schválila na základě § 120 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů vláda ČR usnesením č. 353 Cílený program k podpoře zaměstnanosti nazvaný „Antivirus“ (dále jen „Program Antivirus“). Program ochrany zaměstnanosti Antivirus má pomoci firmám ochránit pracovní místa. Stát bude prostřednictvím Úřadu práce ČR kompenzovat firmám vyplacené prostředky. Toto opatření pomůže zaměstnavatelům lépe zvládnout současnou situaci a nebudou tak muset sáhnout k propouštění.
2. 4. 2020
V souvislosti s prevencí šíření koronaviru přijala vláda České republiky celou řadu opatření, které doléhají na české firmy i zaměstnance. Ale ani v této nelehké situaci...
V souvislosti s prevencí šíření koronaviru přijala vláda České republiky celou řadu opatření, které doléhají na české firmy i zaměstnance. Ale ani v této nelehké situaci zaměstnavatelé nemohou porušovat práva zaměstnanců. Proto Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR zveřejnilo tzv. Listinu základních práv zaměstnance během epidemie koronaviru, která obsahuje základní informace a potřebné kontakty. ZDE naleznete odkaz na "Listinu základních práv zaměstnance během epidemie koronaviru" na webových stránkách MPSV Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
31. 3. 2020
Budu nějak krácený na mzdě, pokud pracuji z domu? Pokud budete pracovat z domu, tj. sjednáte si se zaměstnavatelem tzv. home office, náleží Vám plná mzda. Člověk...
Budu nějak krácený na mzdě, pokud pracuji z domu? Pokud budete pracovat z domu, tj. sjednáte si se zaměstnavatelem tzv. home office, náleží Vám plná mzda. Člověk vykonávající práci z domu nemůže však zároveň pobírat náhradu mzdy při karanténě či pracovní neschopnosti (§192, §317 ZP)
27. 3. 2020
MPSV připravilo Pracovněprávní desatero boje s koronavirem – srozumitelný návod na řešení všech situací, které mohou nastat během současných mimořádných opatření. Aktualizováno...
MPSV připravilo Pracovněprávní desatero boje s koronavirem – srozumitelný návod na řešení všech situací, které mohou nastat během současných mimořádných opatření. Aktualizováno k datu 31. 3. 2020.
27. 3. 2020
Dne 18. března 2020 bylo vydáno Usnesení vlády České republiky č. 247, kterým vláda zakázala s účinností od 19. března 2020 od 00:00 hod. všem osobám pohyb a pobyt na všech...
Dne 18. března 2020 bylo vydáno Usnesení vlády České republiky č. 247, kterým vláda zakázala s účinností od 19. března 2020 od 00:00 hod. všem osobám pohyb a pobyt na všech místech mimo bydliště, bez ochranných prostředků dýchacích cest (nos, ústa) jako je respirátor, rouška, ústenka, šátek, šál nebo jiné prostředky, které brání šíření kapének. Dle usnesení vlády vzniká povinnost nosit roušky, popř. jinou ochranu nosu a úst, občanům České republiky, a to i po dobu jejich výkonu práce (pokud místo práce není v místě trvalého bydliště). Usnesení vlády tedy přikazuje, aby občan ochranný prostředek užíval i v práci. Neexistuje zde ale pro zaměstnavatele vyvstávající povinnost vybavit zaměstnance rouškami, či jiným ochranným prostředkem dýchacích cest. Přestupky a pokuty vycházejí ze zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a ze zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů. Nikoli tedy ze zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz23. 3. 2020
V souvislosti s mimořádnými opatřeními souvisejícími s pandemií nemoci COVID-19 uvádíme bližší informace k podmínkám některých způsobů skončení...
V souvislosti s mimořádnými opatřeními souvisejícími s pandemií nemoci COVID-19 uvádíme bližší informace k podmínkám některých způsobů skončení pracovního poměru.
20. 3. 2020
V souvislosti s uzavřením nebo částečným uzavřením provozoven restaurací, sportovišť, wellness center, knihoven a dalších obdobných provozoven, na základě vyhlášeného...
V souvislosti s uzavřením nebo částečným uzavřením provozoven restaurací, sportovišť, wellness center, knihoven a dalších obdobných provozoven, na základě vyhlášeného stavu nouze na území ČR, případně v souvislosti s omezením výroby / provozu vynuceným těmito okolnostmi, může zaměstnavatel vůči svým zaměstnancům (kteří nejsou v dočasné pracovní neschopnosti, karanténě či neošetřují člena rodiny) v mezích následujících informací postupovat takto:
18. 3. 2020
Vláda s účinností ode dne 19. března 2020 od 00:00 hod. mění bod I/3 usnesení vlády ze dne 15. března 2020 č. 214, který nově zní: „3. se platnost povolení k zaměstnání...
Vláda s účinností ode dne 19. března 2020 od 00:00 hod. mění bod I/3 usnesení vlády ze dne 15. března 2020 č. 214, který nově zní: „3. se platnost povolení k zaměstnání podle zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a krátkodobého schengenského víza za účelem zaměstnání, které byly vydány přede dnem vyhlášení tohoto opatření a jejichž platnost uplyne maximálně 60 dnů ode dne skončení nouzového stavu, prodlužuje tak, že skončí uplynutím doby 60 dnů ode dne skončení nouzového stavu; toto opatření platí za podmínky, že zaměstnavatel s cizincem sjedná prodloužení základního pracovněprávního vztahu, na jehož základě bylo příslušné oprávnění vydáno, a to tak, aby tento základní pracovněprávní vztah trval po dobu platnosti oprávnění prodlouženého tímto opatřením,“.
Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
18. 3. 2020