Kontrolní akce na staveništi dálnice D3 v...
České Budějovice – V pondělí 7. června 2021 proběhla společná kontrolní akce inspektorů Oblastního inspektorátu práce pro Jihočeský kraj a Vysočinu a příslušníků Odboru...
9. 6. 2021
České Budějovice – V pondělí 7. června 2021 proběhla společná kontrolní akce inspektorů Oblastního inspektorátu práce pro Jihočeský kraj a Vysočinu a příslušníků Odboru...
České Budějovice – V pondělí 7. června 2021 proběhla společná kontrolní akce inspektorů Oblastního inspektorátu práce pro Jihočeský kraj a Vysočinu a příslušníků Odboru cizinecké policie Jihočeského kraje. Kontrolní akce, která probíhala na staveništi dálnice D3 v úseku Hodějovice-Třebonín, byla zaměřena na odhalování nelegálního zaměstnávání a zajištění bezpečnosti práce. Zúčastnilo se jí celkem 25 inspektorů a 15 příslušníků cizinecké policie a svým rozsahem se jednalo o jednu z největších společných kontrolní akcí. Současně byla prováděna také kontrola provozu nákladních vozidel a mechanizace na staveništi, včetně kontrol řidičů těchto prostředků. Na staveništi o celkové délce 8 kilometrů bylo kontrolováno 85 osob a oblastní inspektorát práce zahájil kontroly s celkem dvaceti podnikatelskými subjekty. U žádného z řidičů nákladních vozidel nebylo zjištěno požití alkoholu před jízdou. Vše bude dále pokračovat administrativními kontrolními úkony, kdy zaměstnavatelé kontrolovaných zaměstnanců budou muset doložit legálnost jejich pracovních poměrů a rovněž doklady k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Je předpoklad, že obdobné kontrolní akce budou v letošním roce realizovány i na dalších probíhajících liniových stavbách v Jihočeském kraji. Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
9. 6. 2021
Opava – V loňském roce zaznamenaly Státní úřad inspekce práce a Český báňský úřad dohromady 108 smrtelných pracovních úrazů, což znamená nárůst oproti 95 případům...
Opava – V loňském roce zaznamenaly Státní úřad inspekce práce a Český báňský úřad dohromady 108 smrtelných pracovních úrazů, což znamená nárůst oproti 95 případům z roku 2019. Z toho na oblastní inspektoráty práce bylo nahlášeno 106 smrtelných pracovních úrazů a zbývající 2 smrtelné úrazy podléhají výkonu vrchního dozoru ČBÚ. Ke zvýšení počtu pracovních úmrtí došlo navzdory tomu, že ekonomika byla dlouhé měsíce omezena kvůli pandemii covid-19. Zahraniční pracovníci se na celkovém počtu smrtelných pracovních úrazů podílejí necelými 13 procenty. K šesti smrtelným pracovním úrazům došlo při činnostech vykonávaných v zahraničí.
28. 4. 2021
Bezpečnost práce je pro Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) jednou z velkých priorit. I proto se velmi dlouho plánovala úprava zákona o bezpečnosti práce...
Bezpečnost práce je pro Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) jednou z velkých priorit. I proto se velmi dlouho plánovala úprava zákona o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení. Ochrana pracovníků, kteří každý den přicházejí do kontaktu s velmi nebezpečnou technikou, je důležitá. Proto je velmi dobrou zprávou, že poslanci dnes dali zelenou nové zákonné úpravě této problematiky, kterou připravilo MPSV pod vedením ministryně Jany Maláčové (ČSSD). Cílem je zakotvit oblast bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení moderním způsobem, neboť do současnosti se tato oblast řídí v mnohém překonanými právními předpisy.
23. 4. 2021
Opava – V uplynulém roce provedly orgány inspekce práce u zaměstnavatelů celkem 15 852 kontrol, což je přibližně o 10 tisíc méně než v roce přechozím. Z tohoto počtu se...
Opava – V uplynulém roce provedly orgány inspekce práce u zaměstnavatelů celkem 15 852 kontrol, což je přibližně o 10 tisíc méně než v roce přechozím. Z tohoto počtu se 6 226 kontrol zaměřilo na dodržování bezpečnosti práce na pracovištích a bezpečný provoz vyhrazených technických zařízení, 3 408 kontrol se věnovalo dodržování pracovních vztahů a podmínek, na odhalování nelegálního zaměstnávání směřovalo 5 557 kontrol a na oblast zaměstnanosti bylo zaměřeno 661 kontrol. Kromě inspekční činnosti v oblasti bezpečnosti práce a vyhrazených technických zařízení provedly oblastní inspektoráty práce 605 kontrol příčin a okolností pracovních úrazů. Dále oblastní inspektoráty práce vydaly 1 734 vyjádření k projektovým dokumentacím staveb, určených pro užívání ve veřejném zájmu nebo jako pracoviště fyzických osob, a účastnily se v 1 009 případech kolaudačních řízení staveb.
22. 4. 2021
Inspektoři z oblastních inspektorátů práce budou vypomáhat krajským hygienickým stanicím kontrolovat dodržování protiepidemických opatření ve firmách. V současné době jde o 59...
Inspektoři z oblastních inspektorátů práce budou vypomáhat krajským hygienickým stanicím kontrolovat dodržování protiepidemických opatření ve firmách. V současné době jde o 59 inspektorů, ale jejich počet se ještě může navýšit. Zároveň i nadále trvá personální výpomoc Státního úřadu inspekce práce krajským hygienickým stanicím pro potřeby trasování lidí, kteří přišli do kontaktu s nakaženými nemocí COVID-19. Celkově je v současné době tímto způsobem zapojeno už více než 340 inspektorů práce.
8. 4. 2021
Opava – Desítky inspektorů Státního úřadu inspekce práce od poloviny prosince loňského roku posílily řady krajských hygienických stanic a pomáhají s trasováním lidí, kteří...
Opava – Desítky inspektorů Státního úřadu inspekce práce od poloviny prosince loňského roku posílily řady krajských hygienických stanic a pomáhají s trasováním lidí, kteří přišli do kontaktu s nakaženými nemocí COVID-19. Současnou náplní práce inspektorů je telefonicky obvolávat všechny osoby, které nakažení nahlásili, protože s nimi byli v kontaktu, nařídit jim karanténu a objednat je na testy.
11. 1. 2021
Brno – Kontrolní akce zaměřená na nelegální zaměstnávání proběhla v pondělí 14. prosince 2020 ve velkoskladu na okraji Brna. Zúčastnilo se jí 6 inspektorů a 50 příslušníků...
Brno – Kontrolní akce zaměřená na nelegální zaměstnávání proběhla v pondělí 14. prosince 2020 ve velkoskladu na okraji Brna. Zúčastnilo se jí 6 inspektorů a 50 příslušníků cizinecké policie. Inspektoři zkontrolovali dohromady 80 cizinců, kteří pracovali pro 6 různých zaměstnavatelů. Celkem 52 cizinců bylo zajištěno cizineckou policií, protože neměli povolení k pobytu za účelem výkonu práce ani zaměstnaneckou kartu nebo povolení k zaměstnání. Kromě umožnění nelegálního zaměstnávání cizincům jsou někteří zaměstnavatelé důvodné podezřelí ze zastřeného zprostředkování zaměstnání. Za přestupek umožnění nelegálního zaměstnávání i za přestupek zastřeného zprostředkování zaměstnání je možno právnické osobě uložit pokutu od 50 tisíc až do výše 10 miliónů korun. Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
16. 12. 2020
Opava – Spousta firem musela v letošním roce kromě obvyklých každodenních problémů ještě čelit následkům pandemie covid-19, přesto se našly podniky, které se rozhodly...
Opava – Spousta firem musela v letošním roce kromě obvyklých každodenních problémů ještě čelit následkům pandemie covid-19, přesto se našly podniky, které se rozhodly udělat pro bezpečnost svých zaměstnanců na pracovištích něco navíc nad rámec zákonem stanovených povinností, což stvrzuje udělení osvědčení „Bezpečný podnik“. Všechny oceněné firmy jej získaly už poněkolikáté a obdiv zaslouží společnost ČEZ, a. s., Jaderná elektrárna Dukovany, která je „Bezpečným podnikem“ už poosmé.
13. 11. 2020
Oblastní inspektorát práce Ústeckého kraje a Libereckého kraje ukončil kontrolu šetření příčin a okolností smrtelného pracovního úrazu v provozovně likvidace nebezpečného...
Oblastní inspektorát práce Ústeckého kraje a Libereckého kraje ukončil kontrolu šetření příčin a okolností smrtelného pracovního úrazu v provozovně likvidace nebezpečného odpadu v Hamru na Jezeře, ke kterému došlo dne 19. listopadu 2019. Kontrola byla zaměřena rovněž na dodržování pravidel bezpečnosti práce a ochrany zdraví na pracovišti. Na základě zjištění při kontrole byla společnosti Purum s.r.o., se sídlem Praha 1 – Staré Město, Národní 961/25, PSČ 110 00, IČO: 624 14 402, udělena pokuta ve výši 1 320 000 Kč za několikanásobné porušení povinností při zajišťování bezpečnosti práce a ochrany zdraví na pracovišti. Pokuta není pravomocná. Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
10. 11. 2020
Opava – Státní úřad inspekce práce posiluje svou poradenskou činnost pro veřejnost a od pondělí 19. října opět, stejně jako letos na jaře v sobě nouzového stavu, zavádí...
Opava – Státní úřad inspekce práce posiluje svou poradenskou činnost pro veřejnost a od pondělí 19. října opět, stejně jako letos na jaře v sobě nouzového stavu, zavádí bezplatné informační linky pro poskytování poradenství v pracovněprávních vztazích. V provozu budou vždy v pondělí a ve středu v čase od 8 do 17 hodiny, v ostatní pracovní dny v čase od 8 do 14 hodin. O radu, jak v konkrétním případě správně postupovat si na ně mohou zavolat jak zaměstnanci, tak samozřejmě i zaměstnavatelé. Další možností pro poradenství je využití elektronické komunikace pomocí emailu. Možnosti osobního poradenství na pobočkách oblastních inspektorátů práce jsou momentálně z nařízení vlády omezeny na 2 dny v týdnu a to vždy pouze na 5 hodin (pondělí, středa 9-14).
19. 10. 2020
Opava – Státní úřad inspekce práce v měsíci září realizoval mimořádnou kontrolní akci zaměřenou na odhalování nelegálního zaměstnávání. Po celý měsíc prováděly všechny oblastní...
Opava – Státní úřad inspekce práce v měsíci září realizoval mimořádnou kontrolní akci zaměřenou na odhalování nelegálního zaměstnávání. Po celý měsíc prováděly všechny oblastní inspektoráty práce na celém území ČR kontroly zaměřené zejména na odhalování a eliminaci růstu nelegálního zaměstnávání cizinců, ale i občanů ČR a EU. Kontroly směřovaly rovněž na odhalování tzv. zastřeného zprostředkování zaměstnávání, tj. praktiku, kdy je v rozporu se zákonem nahrazováno agenturní zaměstnávání předstíranými obchodními vztahy. Celkem bylo provedeno 321 kontrol a při nich zkontrolováno 1418 osob. Při kontrolách bylo zjištěno důvodné podezření na 29 případů zastřeného zprostředkovávání zaměstnání a 342 nelegálně zaměstnaných osob. Nejčastěji se jednalo o občany ukrajinské státní příslušnosti (229), 61 občanů bylo z České republiky, 17 osob z Maďarska, 8 z Vietnamu a Rumunska, 7 z Moldavska, 6 občanů Slovenska, 2 z Turecka a po 1 osobě z Kazachstánu, Arménie a Tuniska. Jedná se o předběžné výsledky, definitivní závěry mohou být učiněny až po dokončení zahájených kontrol a vypořádání kontrolních protokolů. Do kontrol se na celém území ČR zapojilo v průběhu měsíce přes 150 inspektorů Státního úřadu inspekce práce, specializovaných na odhalování nelegálního zaměstnání, a v řadě případů byly kontrolní týmy posíleny o inspektory-specialisty na pracovněprávní problematiku a oblast bezpečnosti práce. Řada provedených kontrol byla realizována jako společné kontroly se Službou cizinecké policie a Celní správou. Důvodem mimořádné kontrolní akce byla skutečnost, že v posledním období je evidován zvýšený počet podnětů ke kontrole, obsahujících upozornění na nelegální zaměstnávání a jsou registrovány signály, že mimo jiné i v souvislosti se současnou ekonomickou situací mnohých zaměstnavatelů, roste snaha některých nelegálně zaměstnávat. Při plánování kontrol a jejich realizaci vycházel Státní úřad inspekce práce z cíleného monitoringu, podkladů dalších orgánů resortu práce a sociálních věcí, tj. České správy sociálního zabezpečení a Úřadu práce ČR a dalších externích informací např. od finančních úřadů a dalších. Umožnění výkonu nelegální práce je společensky i ekonomicky velmi nebezpečné a má dopady nejen do oblasti pracovněprávní takto zaměstnaných osob, ale také do oblasti veřejných rozpočtů a financí. Současně touto nekalou praktikou získávají zaměstnavatelé neoprávněnou ekonomickou konkurenční výhodu oproti těm, kteří podnikají v souladu se zákony. Odhalování a potírání nelegálního zaměstnávání patří od roku 2012 mezi jednu z hlavní kontrolních priorit Státního úřadu inspekce práce. V případě prokázání umožnění výkonu nelegálního práce hrozí „zaměstnavateli“ pokuta až do výše 10 milionů korun.
2. 10. 2020
Opava – Přestože velká část firem musela čelit velkým komplikacím spojeným s pandemií covid-19, našly se podniky, které se rozhodly udělat pro bezpečnost svých zaměstnanců...
Opava – Přestože velká část firem musela čelit velkým komplikacím spojeným s pandemií covid-19, našly se podniky, které se rozhodly udělat pro bezpečnost svých zaměstnanců na pracovištích něco navíc nad rámec zákonem stanovených povinností, což stvrzuje udělení osvědčení „Bezpečný podnik“. Dvě firmy jej získaly poprvé, další subjekty už poněkolikáté a obdiv zaslouží společnosti Nestlé Česko s.r.o.; závod SFINX Holešov a Synthomer a.s., se sídlem v Sokolově, které jsou „Bezpečným podnikem“ už poosmé.
2. 7. 2020
Opava – V roce 2019 zaznamenaly Státní úřad inspekce práce (SÚIP) a Český báňský úřad (ČBÚ) celkem 42 416 pracovních úrazů, což je pokles o téměř 5 procent ve srovnání...
Opava – V roce 2019 zaznamenaly Státní úřad inspekce práce (SÚIP) a Český báňský úřad (ČBÚ) celkem 42 416 pracovních úrazů, což je pokles o téměř 5 procent ve srovnání s předchozím rokem, kdy došlo k 44 365 pracovním úrazům. Snížil se rovněž počet smrtelných pracovních úrazů, pracovní úrazovost žen a v loňském roce rovněž poklesl počet pracovních úrazů u mladistvých zaměstnanců.
23. 6. 2020
Opava – V uplynulém roce provedly orgány inspekce práce u zaměstnavatelů celkem 25 834 kontrol. Z tohoto počtu se 9 361 kontrol zaměřilo na dodržování bezpečnosti práce na...
Opava – V uplynulém roce provedly orgány inspekce práce u zaměstnavatelů celkem 25 834 kontrol. Z tohoto počtu se 9 361 kontrol zaměřilo na dodržování bezpečnosti práce na pracovištích a bezpečný provoz vyhrazených technických zařízení, 7 015 kontrol se věnovalo dodržování pracovních vztahů a podmínek, na odhalování nelegálního zaměstnávání směřovalo 8 160 kontrol a na oblast zaměstnanosti bylo zaměřeno 1 298 kontrol. Kromě inspekční činnosti v oblasti bezpečnosti práce a vyhrazených technických zařízení provedly oblastní inspektoráty práce 605 kontrol příčin a okolností pracovních úrazů. Dále oblastní inspektoráty práce vydaly 1 844 vyjádření k projektovým dokumentacím staveb, určených pro užívání ve veřejném zájmu nebo jako pracoviště fyzických osob, a účastnily se v 1 176 případech kolaudačních řízení staveb.
9. 6. 2020
Opava – Státní úřad inspekce práce se po ukončení nouzového stavu a uvolnění opatření souvisejících s pandemií COVID-19 opět vrací k normálnímu provoznímu režimu. Zatímco v době...
Opava – Státní úřad inspekce práce se po ukončení nouzového stavu a uvolnění opatření souvisejících s pandemií COVID-19 opět vrací k normálnímu provoznímu režimu. Zatímco v době stavu nouze se jednotlivé inspektoráty práce snažily přistupovat k zahajování kontrol maximálně obezřetně a naopak výrazně posílily poradenskou činnost pro veřejnost, nyní se vrací opět ke kontrolám, zda zaměstnavatelé dodržují pracovněprávní předpisy a dostatečně chrání zdraví svých zaměstnanců na pracovištích, a s tím souvisejícími činnostmi. V době vyhlášeného nouzového stavu se Státní úřad inspekce práce při vědomí složitého situace řady zaměstnavatelů zaměřil především na poskytování poradenství, zřídil bezplatné informační linky v sídle každého oblastního inspektorátu, které denně dohromady průměrně zodpověděly cca 1000 dotazů. Poradenství využívali jak zaměstnanci, tak i zaměstnavatelé, a bezplatné linky jsou hojně využívané i po zrušení nouzového stavu. Celkem 215 zaměstnanců inspektorátů práce na začátku dubna dočasně personálně posílilo stavy Úřadu práce ČR, kde pomáhali s administrací programu Antivirus za účelem zajištění rychlejšího vyplacení peněz firmám postihnutých pandemií COVID-19. Kontroly byly zahajovány pouze na základě podnětů a v případech jasných indicií svědčících o závažném porušování pracovněprávních předpisů anebo v situacích, kdy šlo o ohrožení životů zaměstnanců na pracovištích. S účinností od 1. června 2020 se vše vrací do normálního režimu fungování. Státní úřad inspekce práce bude svou kontrolní činností opět dohlížet na dodržování pracovněprávních předpisů a bezpečnosti a ochrany zdraví na pracovištích, ať už na základě obdržených podnětů ke kontrolám či plánu kontrol schváleného Ministerstvem práce a sociálních věcí. Souběžně se rovněž obnoví přestupková řízení se zaměstnavateli, u kterých bylo zjištěno porušení právních předpisů. V prvních týdnech budou také zahajována přestupková řízení s firmami na základě zjištění z kontrol z období před vyhlášením nouzového stavu, následně se bude SÚIP zabývat i podněty z období pandemie COVID-19. Pro velkou část zaměstnanců a zaměstnavatelů budou následující týdny a měsíce velmi náročné a Státní úřad inspekce práce se svou činností bude v maximálně míře starat o to, aby vše spadající pod dohled inspekce práce probíhalo v rámci planých zákonů. Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
1. 6. 2020
28. duben je dnem, kdy odbory na celém světě tradičně uctívají památku obětí pracovních úrazů, nemocí z povolání a zraněných při práci. Letošní 28. duben je dnem smutku nejen...
28. duben je dnem, kdy odbory na celém světě tradičně uctívají památku obětí pracovních úrazů, nemocí z povolání a zraněných při práci. Letošní 28. duben je dnem smutku nejen pro odbory, ale pro celý svět. Je silným varováním, jak nesmírně důležitá je ochrana zaměstnanců a všech lidí před nemocemi, zejména na pracovišti. Devastující následky koronarovirové pandemie negativně už dnes ovlivňují budoucí statistiky úmrtí v práci. Dnes a denně jsou zdravotníci, záchranáři, hasiči, policisté, učitelé, prodavači, lidé v dopravě, odpadovém a vodním hospodářství, vystaveni pracovním rizikům nákazy, která může mít i fatální následky. Riziko vážných pracovních úrazů a poškození zdraví bude existovat vždy. “Ale právě nyní na příkladu zaměstnanců ve zdravotnictví a sociálních službách, právě kvůli těmto skutečným lidem schovaným za čísly ve statistikách, musíme toto riziko minimalizovat a ideálně smrtelným pracovním úrazům zcela zabránit,” uvedl Rudolf Hahn, ředitel Státního úřadu inspekce práce. Každoročně se v ČR stane kolem 45 000 pracovních úrazů s pracovní neschopností a zhruba stovka zaměstnanců v práci zemře. „V loňském roce zemřelo v ČR při práci 96 zaměstnanců a i když celkový počet smrtelných pracovních úrazů poklesl, k uspokojeni není. Nejde o čísla, ale o lidi, kteří se z práce už nikdy nevrátí ke svým blízkým. Při příležitosti letošního Mezinárodního vzpomínkového dne myslíme s úctou i na ty, kteří zemřeli na koronavirus vlivem svého nasazení na pracovišti. Nikdo by neměl umírat kvůli práci,“ zdůraznila Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS. Mgr. Richard Kolibač tiskový mluvčí SÚIP 775 863 764 Richard.Kolibac@suip.cz
28. 4. 2020
Kontrolní činnost ze strany orgánů inspekce práce probíhá i v současné době, orgány inspekce práce se však snaží přistupovat k zahajování kontrol s maximální mírou obezřetnosti...
Kontrolní činnost ze strany orgánů inspekce práce probíhá i v současné době, orgány inspekce práce se však snaží přistupovat k zahajování kontrol s maximální mírou obezřetnosti a kontrolami řešit pouze závažné případy nasvědčující úmyslnému porušování pracovněprávních předpisů a naopak nešikanovat zaměstnavatele rutinní kontrolní činností.
3. 4. 2020
Praha – Inspektoři Oblastního inspektorátu práce pro Středočeský kraj ve spolupráci s Policií České republiky uskutečnili 26. listopadu 2019 společnou kontrolní a...
Praha – Inspektoři Oblastního inspektorátu práce pro Středočeský kraj ve spolupráci s Policií České republiky uskutečnili 26. listopadu 2019 společnou kontrolní a bezpečnostní akci ve středočeské potravinářské firmě, při které prověřili celkem 100 cizích státních příslušníků. V rámci kontroly inspektoři a policisté zajistili přímo ve výrobním provozu 72 osob, u kterých bylo zjištěno podezření z porušení zákona o pobytu cizinců na území České republiky a zákona o zaměstnanosti.
2. 12. 2019
Jihlava – Vedoucí inspektor Oblastního inspektorátu práce pro Jihočeský kraj a Kraj Vysočiny Jiří Pelikán se zúčastnil slavnostního setkání u příležitosti desetiletého výročí...
Jihlava – Vedoucí inspektor Oblastního inspektorátu práce pro Jihočeský kraj a Kraj Vysočiny Jiří Pelikán se zúčastnil slavnostního setkání u příležitosti desetiletého výročí vzniku Krajského ředitelství policie ČR kraje Vysočina, které se uskutečnilo v úterý 12. listopadu 2019. Vedení krajského ředitelství pozvalo zástupce spolupracujících státních orgánů a organizací, jako jsou ostatní útvary Policie ČR, Hasičského záchranného sboru, Zdravotnické záchranné služby, Armády ČR, Státního zastupitelství, Finančního úřadu, Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, Celní správy, Úřadu práce, Inspektorátu práce apod., aby společně oslavili toto významné výročí a zhodnotili dosavadní spolupráci.
20. 11. 2019
Praha – Zástupcům šestnácti společností bylo v úterý v pražském Kaiserštejnském paláci předáno osvědčení „Bezpečný podnik“, které je pro firmy potvrzením, že bezpečnost a...
Praha – Zástupcům šestnácti společností bylo v úterý v pražském Kaiserštejnském paláci předáno osvědčení „Bezpečný podnik“, které je pro firmy potvrzením, že bezpečnost a ochranu zdraví svých zaměstnanců berou vážně a je pro ně stejně důležitá jako ekonomické ukazatele. Většina oceněných společností obhájila toto osvědčení už z minula, velká část dokonce opakovaně. Zároveň se bezpečným podnikem staly i nové firmy, které se rozhodly nadstandardně chránit zdraví svých zaměstnanců při práci nad rámec legislativních požadavků.
23. 10. 2019